Boekrecensie: Vier wandelaars & een Siciliaan

Title: Vier wandelaars & een Siciliaan
Author: Marion Pauw, Elle van Rijn, Roos Schlikker en Femmetje de Wind
Publisher: The House of Books
Release date: mei 2022
Genre: Roman

Vier vrouwen schrijven zich in voor een wandelvakantie in Italië. Onder leiding van de Italiaanse gids Vincenzo lopen ze door het ruige binnenland van Sicilië. De vrouwen hebben allemaal zo hun eigen motieven om deel te nemen aan de wandeltocht, allemaal ontvluchten ze het leven thuis. Lukt het ze om zich te ontdoen van de ballast uit het verleden en hun verwachtingen voor de toekomst bij te stellen?

Avontuur, botsende karakters, geheimen, ontluikende vriendschappen, diepe gesprekken en vele kilometers wandelen. Het wordt hoe dan ook een tocht die ze niet snel zullen vergeten

In Vier wandelaars & een Siciliaan volgen we vier vrouwen. Joy, Lot, Bibi en Hannah. Alle vier hebben ze zich opgegeven voor een wandeltocht door Sicilië. Ieder met haar eigen redenen. Maar die redenen hebben allemaal één overeenkomst: ze willen allemaal hun dagelijkse leven tijdelijk ontvluchten. Het leuke is dat de vier vrouwen ieder zijn eigen karaktereigenschappen heeft. Waar Joy een heel extravert persoon is, is Bibi juist het tegenovergestelde. Daardoor botsen de vrouwen regelmatig met elkaar wat voor de nodige ophef zorgt binnen de groep. Gooi daar een Siciliaanse mannelijke gids bij en je hebt een hilarisch stel bij elkaar!

Onlangs las ik Een familie & een Griekse God. Dit boek is geschreven door drie van de vier dezelfde auteurs als Vier wandelaars & een Siciliaan. Wat ik zo leuk vind aan beide boeken, is dat je meerdere personages volgt en de auteurs ieder een personage voor zijn of haar rekening heeft genomen. De wandelvakantie staat centraal in dit boek. Door elk hoofdstuk te beginnen met een omschrijving van de wandelroute van die dag, voelde dat ook echt zo. Leuk feitje is dat de auteurs de wandelroutes zelf ook hebben gelopen.

Waar ik Een familie & een Griekse God echt als zeer vermakelijk heb ervaren, voelde dat bij Vier wandelaars & een Siciliaan toch wel een beetje anders. Er zaten voor mijn gevoel iets meer serieuze elementen in het verhaal, waardoor het je als lezer ook stof tot nadenken gaf. Al was het zeker geen zwaar verhaal hoor. Ik raad het alsnog aan om dit boek te lezen op je strandbedje tijdens je vakantie. Al is het alleen al voor de vrolijke omslag van het boek. Of ik nu de pelgrimstocht door Sicilië wil maken? Nee, mij niet bellen. Maar voor een cocktail onder de Italiaanse zon ben ik zeker te porren ;).

Vier wandelaars & een Siciliaan

Benieuwd naar mijn recensie over Een familie & een Griekse God? Klik dan hier.