Boekrecensie: De Handlanger

Title: De Handlanger
Author: Steve Cavanagh
Publisher: Luitingh-Sijthoff
Release date: mei 2023
Genre: Thriller

Daniel Miller vermoordde veertien mensen voordat hij verdween. Zijn vrouw, Carrie, staat nu terecht als zijn handlanger, en het is aan Eddie Flynn om de jury – en de rest van de wereld – ervan te overtuigen dat Carrie Miller het zoveelste slachtoffer was van de Zandman. Nu zijn vrouw terechtstaat wordt de Zandman gedwongen tevoorschijn te komen om haar te redden van een levenslange gevangenisstraf. Hij zal doden om haar te beschermen, en iedereen die bij de zaak betrokken is, is een doelwit… Zelfs Eddie Flynn.

Zoals in elk boek in deze serie, volgen we in De Handlanger wederom Eddie Flynn. Hij is een New Yorkse advocaat die pas een cliënt aanneemt, als hij gelooft dat hij/zij onschuldig is. Eddie en zijn team raken op het allerlaatste moment betrokken bij het proces tegen Carrie wanneer haar advocaat zich noodgedwongen moet terugtrekken. Eddie is in eerste instantie terughoudend, maar collega-advocaat Kate, voormalig rechter Harry en Bloch overtuigen Eddie om Carrie te ontmoeten. Eenmaal in gesprek gelooft hij al snel in haar onschuld wat hem doet besluiten de verdediging van Carrie aan te nemen.

Cavanagh onderscheidt zijn schrijven ten opzichte van andere thrillerauteurs, door de identiteit van de moordenaar te onthullen voordat het eerste hoofdstuk is afgelopen. Dat zorgt voor een heel ander gevoel bij de lezer tijdens het lezen. Je weet immers al wie de moordenaar is. We lezen in De Handlanger zelfs hoofdstukken die geschreven zijn vanuit het perspectief van de moordenaar. Toch weet Cavanagh het verhaal dermate spannend te houden. Een ander aspect wat opvalt, is dat hij niet wegduikt voor gruwelijkheden. Zo omschrijft de auteur de seriemoordenaar als iemand die de oogbollen van meerdere slachtoffers verwijdert uit de oogholten en vult met zand. Deze gruwelijkheden maken dat je als lezer goed kan meeleven met de nabestaanden van de slachtoffers en je er echt een beeld van kunt vormen.

Een spannende rechtbankthriller die je ’s nachts wakker houdt!

Ik hou echt van de Eddie Flynn serie. Wie op zoek is naar een doorsnee thriller, zal die niet vinden met De Handlanger. Ja, Cavanagh trakteert ons op een aantal fantastische rechtbankscènes, stuwkracht en onverwachte humor waar hij bekend om staat. Maar hij is is nooit bang om andere elementen in de mix te gooien. Met Carrie’s echtgenoot nog steeds vrij rondlopend, word je meegesleurd in een verhaal dat je ’s nachts wakker houdt, niet in staat om te slapen zonder erachter te komen wat er is gebeurt. Het plot had sterker gemogen, maar al met al heb ik alsnog genoten van De Handlanger. Een rechtbankthriller die je niet weg kunt leggen!

De Handlanger

Benieuwd naar mijn recensies over de andere boeken van Steve Cavanagh? Klik dan hier.