Boekrecensie: People we meet on vacation

Title: People we meet on vacation
Author: Emily Henry
Publisher: The House of Books
Release date: Juni 2023
Rating:★★★✩✩ 3.0

Poppy en Alex. Alex en Poppy. Ze hebben niets gemeen. Zij is impulsief. Hij is bedachtzaam. Zij heeft een onverzadigbare reislust. Hij blijft liever thuis met een boek. En toch zijn ze de allerbeste vrienden. Het grootste deel van het jaar wonen ze ver uit elkaar – zij in New York en hij in hun geboortedorpje – maar elke zomer gaan ze samen op vakantie. Tot het één zomer helemaal misloopt en ze elkaar niet meer spreken…

Nu zit Poppy in een sleur. Als iemand vraagt wanneer ze voor het laatst echt gelukkig was, antwoordt ze zonder twijfel dat het die noodlottige, laatste zomer met Alex was. En dus besluit ze haar beste vriend te overtuigen om nog één keer samen op vakantie te gaan en alles bij te leggen. Wat zou er mis kunnen gaan?

In People we meet on vacation volgen we Poppy. Ze is belachelijk bevoorrecht maar slaagt er toch in medelijden met zichzelf te hebben. Poppy schrijft voor een ‘ambitieus’ reismagazine, dat haar niet alleen een hoog salaris betaalt, maar haar ook elk jaar op meerdere luxe, volledig betaalde vakanties stuurt. Ze heeft een appartement in New York City en leeft eigenlijk de droom. Maar toch is ze nog steeds verdrietig.

Ze realiseert zich dat de laatste keer dat ze zich echt gelukkig voelde, was toen ze een reis maakte met haar beste vriend genaamd Alex. Poppy en Alex ontmoetten elkaar op de universiteit en begonnen een traditie van samen zomerreizen maken lang voordat Poppy een baan in de reisindustrie kreeg. Maar dat is verleden tijd sinds ze twee jaar geleden ruzie kregen. Toch besluit ze hem op te bellen in de hoop hem over te halen nog een reis met haar te maken.

Dit boek leest erg makkelijk weg. Wat Emily Henry heel goed kan is dialogen schrijven. Ze kan je echt het gevoel geven dat je deel uitmaakt van de gesprekken die worden gevoerd. Het was heerlijk om de gesprekken van Alex en Poppy te volgen terwijl ze de hele wereld over reizen. Al de prachtige locaties waar ze heen gingen voelden ook echt aan. Bovendien maakt het reizen People we meet on vacation ook het ideale vakantieboek.

Ergens halverwege voelde ik dat het boek saai werd. Er werden veel onnodige beschrijvingen toegevoegd over plaatsen die ze bezochten. Er waren tijden dat ze in Poppy’s gedachten van de huidige vakantie naar een vakantieherinnering uit het verleden sprong, wat me een beetje irriteerde. Dit had in ieder geval beter uitgewerkt kunnen worden.

Uiteindelijk, misschien vanwege de hoge verwachtingen door de hype die dit boek kreeg, vond ik People we meet on vacation toch wat tegenvallen. Toch heb ik wel genoten van het verhaal. De humor, het gekibbel tussen Alex en Poppy en de angst die ze beide ervaren maken dit boek vermakelijk om te lezen. Het is dan misschien niet het beste boek van Emily Henry, ik begrijp zeker waarom iedereen zo enthousiast is over People we meet on vacation.

People we meet on vacationBenieuwd naar mijn recensies over Emily Henry haar andere boeken? Klik dan hier.