Boekrecensie: Tijgerlelie

Title: Tijgerlelie
Author: Marion Pauw
Publisher: Ambo Anthos
Release date: Mei 2023
Genre: Thriller

Vol enthousiasme vertrekt de half-Spaanse Lili met haar vijf huisgenoten naar de Pyreneeën. Haar oom heeft haar gevraagd twee maanden op El Refugio te passen, zijn hotel dat in de wintermaanden door hevige sneeuwval afgesloten raakt van de bewoonde wereld. Op het allerlaatste moment besluit een van de huisgenoten een oude schoolvriendin mee te vragen, de flamboyante Monica. De rest reageert welwillend, maar door Monica’s aanwezigheid verandert de groepsdynamiek en er ontstaat een toxische sfeer. Lili valt steeds meer buiten de groep en op een avond loopt het zo vreselijk uit de hand dat er een dode valt.

Zeventien jaar later kampt Lili mentaal nog steeds met de gevolgen van het traumatische verblijf in de Pyreneeën. Als ghostwriter leidt ze een anoniem en geïsoleerd bestaan en antidepressiva houden haar op de been. Wanneer een van Lili’s oud-huisgenoten zelfmoord pleegt, besluit ze de anderen te confronteren met het verleden.

Het is onmogelijk om te stoppen met lezen. Tijgerlelie wil je in één ruk uitlezen!

In Tijgerlelie volgen we Lili. Ze krijgt het aanbod van haar Spaanse oom om twee maanden op het hotel van haar oom en tante te passen in de Pyreneeën. Tijdens de wintermaanden is het hotel onbereikbaar voor toeristen door hevige sneeuwval. Daarom gaan haar oom en tante in die periode juist weg. Als Lili het hotel goed onderhoud, mag ze haar vijf huisgenoten en tevens beste vrienden meenemen. Ze is vastbesloten om samen met haar vrienden de tijd van hun leven te hebben. Maar al snel voelt Lili zich steeds meer buitengesloten tijdens hun verblijf. Ze voelt een verandering in de groepsdynamiek die er voor zorgt dat Lili als buitenbeentje wordt gezien.

Marion Pauw deed een aantal jaar geleden mee aan Expeditie Robinson. Het TV-programma op RTL waarin bekende Nederlands een aantal weken lang moeten zien te overleven op een onbewoond eiland. Ze had nooit verwacht het buitenbeentje te worden, maar niets bleek minder waar. Deze ervaring heeft Marion gebruikt voor Tijgerlelie. Het verhaal wordt afgewisseld in hoofdstukken van Toen en Nu. Deze afwisseling zorgt voor de spanningsopbouw. Je wilt als lezer immers weten wat er destijds is gebeurt in het hotel. De auteur heeft ook gekozen wat kleine verhaallijntjes toe te voegen. Persoonlijk vond ik ze niet allemaal veel toevoegen aan het verhaal, maar het stoorde ook zeker niet.

Tijgerlelie is een razend spannende psychologische thriller. Een tikkende tijdbom waarbij je je als lezer afvraagt wanneer en hoe alles tot explosie zal komen!

Tijgerlelie is een sterk geschreven psychologische thriller over een vriendengroep die opgesloten zitten in een hotel midden in de Pyreneeën. Eén van hen, zal er niet levend vertrekken. Dit zijn op zichzelf al de perfecte elementen voor een spannende thriller. Elementen die je vaker voorbij ziet komen bij thrillerauteurs. Toch heeft Marion Pauw er een geheel eigen draai aan weten te geven. Tijgerlelie is een verhaal over vriendschap, groepsdruk, kwetsbaarheid en wilskracht. Doordat de auteur uit eigen ervaring spreekt, komt het geheel heel realistisch over. Vanaf het eerste hoofdstuk weet je als lezer dat dit een tikkende tijdbom is. De vraag is wanneer en hoe alles zal gaan exploderen..People we meet on vacation*Dit artikel bevat een recensie-exemplaar. Dit beïnvloedt mijn mening van het boek niet.