Boekrecensie: As long as the lemon trees grow

Title: As long as the lemon trees grow
Author: Zoulfa Katouh
Publisher: Little, Brown Young Readers
Release date: September 2022
Genre: Romance

Salama Kassab was een farmaciestudent toen de revolutie in Syrië begon. Ze had haar ouders nog, haar grote broer, haar huis. Ze had een leven als iedere andere tiener. Ze stond zelfs op het punt om een jongen te ontmoeten om over een huwelijk te praten. Nu is ze vrijwilliger in het ziekenhuis van Homs, om de gewonden te helpen die dagelijks binnenstromen. Ze wil weg uit deze oorlog, weg van de ellende en verschrikkingen, de nachtmerries. Maar ze wil ook blijven, om te vechten voor een vrij Syrië. Met haar hart zo in conflict, heeft haar geest een visioen opgeroepen. Ze noemt hem Khawf en hij achtervolgt haar in de nachten met hallucinaties. Nu Khawf haar onder druk zet om te vertrekken uit Syrië, de gevechten steeds erger worden en ze de jongen kruist die ze op de noodlottige dag zou ontmoeten, begint Salama te twijfelen of het niet inderdaad beter is om te vluchten.

In As long as the lemon trees grow volgen we Salama. Ze is een jonge meid uit Syrië die een fijne jeugd heeft gehad. Samen met haar broer woonde ze bij haar ouders die een goed leven hadden. Haar broer trouwde later met Salama haar beste vriendin wat nu inmiddels haar schoonzus is. Maar haar prettige jeugd werd bruut verstoord door de oorlog, de revolutie. Opeens staan Salama en haar zwangere schoonzus er alleen voor en doet Salama er alles aan om Syrië te helpen. Dit doet ze als dokter in het ziekenhuis. En dat terwijl ze eigenlijk aan het leren was voor apotheker. Iemand opereren of hechten? Dat kon ze helemaal niet. De oorlog dwong haar echter het in sneltreinvaart te leren. Doet zij het niet, dan doet niemand het en de inwoners van Homs hebben haar hulp hard nodig. De gevechten worden alsmaar erger. En het is een kwestie van tijd tot het leger ook het ziekenhuis bereikt.

De auteur weet de harde realiteit te verweven met een prachtige romance die verdrietig maar tegelijkertijd ook veel hoop biedt.

As long as the lemon trees grow is een prachtig geschreven boek door Zoulfa Katouh. Ze is een Syrische-Canadese auteur en woont in Zwitserland. Met dit boek wil ze de Syrische vluchtelingen achter de oorlog laten zien. Want zoals ze zelf zegt: dit zijn ook mensen met dromen en ambities. En daar is ze uitstekend in geslaagd als je het mij vraagt. Ook in ben Syrië en de onschuldige burgers anders gaan zien. Ik heb een andere kijk gekregen om de jarenlange oorlog die daar aan de gang is. Daarnaast vond ik het confronterend om te lezen hoe Syriërs worstelen met het dilemma om wel of niet te vluchten. Dit heb ik me nooit goed gerealiseerd. De boodschap die de auteur de lezers wil meebrengen komt keihard aan. As long as the lemon trees grow zit vol hoop en verdriet en is hartverscheurend om te lezen. En toch is het zo ontzettend belangrijk dat dit boek gelezen wordt.

As long as the lemon trees grow zit vol hoop en verdriet en is hartverscheurend om te lezen.

Hoewel As long as the lemon trees grow onder het genre young adult valt, is dit zeker een boek voor een veel grotere groep lezers. Ook als je vrijwel nooit young adult leest, kan ik je dit boek aanraden. Maar ook zeker voor jongeren is het goed om te beseffen wat er in een land als Syrië gebeurt en wat het de onschuldige burgers aandoet. De auteur weet de harde realiteit te verweven met een prachtige romance die verdrietig maar tegelijkertijd ook veel hoop biedt. Blossom Books heeft dit boek vertaald in het Nederlands onder de titel Zolang de citroenbomen bloeien. Ik ben heel blij dat ze dit hebben gedaan, want als het aan mij ligt is dit boek verplicht leesmateriaal op de middelbare scholen in Nederland.

Dial A for aunties