Boekrecensie: Als ik je morgen weer zie

Title: Als ik je morgen weer zie
Author: Robbie Couch
Publisher: Loft Books
Release date: November 2023
Rating:★★★✩✩ 3.0

Om de een of andere reden is Clark op een maandag wakker geworden en heeft hij nu al 309 keer dezelfde eentonige dag beleefd. Hij zit vast in een timeloop. Totdat dag 310 aanbreekt… Uit het niets wordt zijn altijd zo saaie wiskundeles onderbroken door iets onverwachts: Beau, een jongen die hij al die 309 vorige maandagen nog niet eerder heeft gezien, komt zijn klas binnen gelopen.

Als de verlegen, sympathieke Clark besluit om eens onbezonnen te zijn en samen met de uitbundige en bruisende Beau een aantal ‘boodschappen’ door Chicago te doen, kan hij zich niet voorstellen dat deze maandag écht iets zal veranderen aan de timeloop. En hij verwacht al zeker niet dat hij in één dag zo verliefd op iemand kan worden.

Er is alleen één probleem: hoe bouw je een toekomst op met iemand als morgen nooit aanbreekt?

In Als ik je morgen weer zie volgen we Clark. Hij is net verhuisd met zijn moeder en zusje. Zijn ouders liggen namelijk in scheiding. Daardoor is het alles behalve leuk thuis. Maar op een dag wordt Clark wakker op dezelfde dag als gisteren. En inmiddels beleeft hij die dag al 309 keer. 309 keer dezelfde gesprekken, dezelfde lessen op school, pizza als avondeten en dezelfde maandag 19 september. Hoe en waarom weet Clark niet. Maar dag 310 verloopt anders dan normaal, hoewel het wéér 19 september is. Op deze dag loopt er een mysterieuze onbekende jongen de klas van Clark binnen: Beau. Een chaotische, charmante en spontane jongen. Een jongen, die Clark zijn hele 19 september op zijn kop zet.

Hoewel ik Als ik je morgen weer zie heb gecategoriseerd onder het genre YA contemporary, is het deels ook fantasy. De timeloops waar Clark in zit zijn uiteraard niet realistisch. De auteur van dit boek, Robbie Couch zet een aantal onderwerpen centraal. Denk aan eenzaamheid, persoonlijke groei en relaties. Het romantische element in het verhaal, pakte mij helaas niet. Ik voelde de chemie tussen de personages niet. Niet geheel onbegrijpelijk, aangezien de romantiek maar weinig paginatijd krijgt. De persoonlijke ontwikkeling van Clark staat veel meer centraal.

Is Als ik je morgen weer zie een meeslepend YA verhaal? Mwah, dat zou ik niet willen zeggen. Maar het is schattig en het timeloop element vond ik best grappig en een leuke toevoeging aan het verhaal. Overall had ik meer verwacht van de ‘romance’. Daardoor ben ik ietwat teleurgesteld. Ook voelde ik geen chemie tussen de personages waardoor ik me moeilijk kon inleven. Maar als je van timeloops houdt, dan is dit zeker een leuk verhaal!

Als ik je morgen weer zie