Boekrecensie: Once upon a broken heart

Title: Once upon a broken heart
Author: Stephanie Garber
Publisher: Hodder & Stoughton
Release date: September 2021
Genre: YA Fantasy

Zolang ze zich kan herinneren gelooft Evangeline Fox in ware liefde en een ‘ze leven nog lang en gelukkig’, totdat ze hoort dat de liefde van haar leven met een ander zal gaan trouwen.

Wanhopig om de bruiloft tegen te houden en haar gebroken hart te genezen, sluit Evangeline een deal met de charismatische, maar slechte Hartenprins. In ruil voor zijn hulp vraagt hij om drie kussen te geven op de tijd en plaats van zijn keuze.

Maar na de eerste beloofde kus van Evangeline komt ze erachter dat onderhandelen met een onsterfelijke een gevaarlijk spel is en dat de Hartenprins veel meer van haar wil dan ze hadden afgesproken. Hij heeft plannen voor Evangeline, plannen die óf zullen eindigen in ‘ze leven nog lang en gelukkig’ of in een tragedie.

In Once upon a broken heart volgen we Evangeline Fox. Al in het eerste hoofdstuk kom je er als lezer achter dat ze een gebroken hart heeft. De liefde van haar leven, Luc, gaat geheel onverwachts trouwen met haar stiefzus. Evangeline is vastbesloten om dit te voorkomen. Ze acteert op gevoel. Daarom klopt ze aan bij de Hartenprins, ook wel Jacks genoemd. Ik vond Jacks een meeslepend personage. Iets wat ik van te voren niet had verwacht. Hij komt schurkachtig over met zijn plagerige en zelfverzekerde uiterlijk en toch wil je hem het voordeel van de twijfel geven. Zijn motieven zijn nooit helemaal duidelijk.

Stephanie Garber neemt je mee naar een sprookjesachtige wereld vol intriges, gevaar en buitenaarde wezens.

Stephanie Garber werd wereldwijd enorm populair door de Caraval-trilogie. Deze serie speelt zich in dezelfde wereld af als Once upon a broken heart. Maar ik moet heel eerlijk bekennen dat Caraval me destijds zwaar tegenviel. Toch wilde ik haar nieuwe serie een kans geven. En met succes. Once upon a broken heart wist eigenlijk meteen mijn interesse te weken door de synopsis. Wat ook heeft bijgedragen aan de aantrekkingskracht van het boek is de wereldopbouw. Once upon a broken heart verkent een deel van het Caraval-universum dat tot nu toe slechts terloops werd genoemd: het noorden. Gehuld in overleveringen en doordrenkt van magie en vloeken, zorgt het Noorden voor een betoverende achtergrond en versterkt het het sprookjesachtige gevoel van het verhaal. Gevaar, opwinding en spanning: het komt allemaal terug in het eerste deel van de trilogie.

Ja, ik ben zeer verrast. Waar ik bij Caraval teleurgesteld werd, weet Once upon a broken heart me helemaal te pakken. Stephanie Garber neemt je mee naar een sprookjesachtige wereld vol intriges, gevaar en buitenaarde wezens. Je zult tijdens het lezen merken dat je eigenlijk niet wil stoppen en opgezogen wil worden in deze wereld. Het plot heeft me absoluut nieuwsgierig gemaakt naar het volgende deel. Het zal dus ook niet lang duren voordat ik die zal gaan lezen!

Once upon a broken heart