Boekrecensie: Hoop boven Wisteria Cottage

Title: Hoop boven Wisteria Cottage
Author: Eline Hazelaar
Publisher: Loft Books
Release date: September 2023
Rating:★★★✩✩ 3.0

Als Feliz Snow ziet dat er ergens een nieuwe dierenarts wordt gezocht, grijpt ze die kans met beide handen aan. Ook al betekent dat dat ze moet verhuizen naar het platteland, waar het pittoreske dorpje Joy ligt.

In Joy is het vooral ijskoud en ook haar nieuwe landhuisje Wisteria Cottage laat te wensen over. Daar komt bij dat de meeste boeren niet zitten te wachten op een nieuwe dierenarts en dat haar nieuwe buurman én huurbaas een hork is. Blijven de problemen zich opstapelen? Of vindt Feliz een manier om samen te werken met de koppige Joyers?

Als blijkt dat het dorpje nog meer verrassingen voor haar in petto heeft ontdooit de geheimzinnige landheer eindelijk een beetje. Langzamerhand stelt hij zich open en hij besluit haar te helpen een thuis te vinden in het dorpje. Maar is hij er ook klaar voor om zijn geheimen met haar te delen? Weet Feliz de harten van de dorpsbewoners te verwarmen? En vindt ze naast haar praktijk en geliefde dieren ook de ware liefde in de sneeuw?

In Hoop boven Wisteria Cottage volgen we Feliz Snow. Ze is opgegroeid in een dierenartsfamilie. Het is dan ook geen verrassing dat ze zelf ook dierenarts wilde worden als kind. Na een tijdje gewerkt te hebben in het bedrijf van haar ouders, besluit Feliz dat het tijd is om op eigen benen te gaan staan. Ze verlaat de grote stad om op het platteland een dierenpraktijk over te nemen. In het kleine, maar knusse dorpje Joy.

Daar maakt Feliz al gauw kennis met de inwoners van het dorpje Joy. Een belangrijk personage is de landheer en buurman van Feliz, Fraser North. Hij is een vrij norse man waar Feliz maar geen hoogte van kan krijgen. Toch fascineert hij haar enorm.

Het volgen van een kleine gemeenschap, de knusheid die het verhaal heeft en de leuke personages maken dit een heerlijk boek voor aankomende winter.

Als je Hoop boven Wisteria Cottage leest, dan krijg je spontaan zin in de winter. Het hele verhaal straalt de knusheid, de kou en de romantiek van dit seizoen uit. Hou jij van de winterse maanden? Dan is dit boek dus zeker een aanrader. Het gaf me tegelijkertijd ook Virgin River vibes. Dat komt voornamelijk door de hechte gemeenschap van Joy. De feelgood auteur Eline Hazelaar heeft een Vlaamse afkomst. Dit zie je zeker terug in de schrijfstijl. Soms vond ik de woordkeuze wat vreemd, maar toen ik er na afloop achter kwam dat ze Vlaams is, begreep ik het beter. Wat ik heel leuk vond aan Hoop boven Wisteria Cottage waren de namen van de personages. Het voelde allemaal net even wat anders dan normaal, maar perfect passend bij de vibe die het boek je als lezer geeft. Bovendien weet Eline je helemaal het gevoel te geven of je onderdeel bent van de Joy gemeenschap.

Ben jij fan van de boeken van Jenny Colgan? Dan is het ebook Hoop boven Wisteria Cottage zeker een aanrader. Het volgen van een kleine gemeenschap, de knusheid die het verhaal heeft en de leuke personages maken dit een heerlijk boek voor aankomende winter. Of gewoon nu in de herfst voor op de bank onder een kleedje terwijl de regen tegen het raam aan tikt.

Hoop boven Wisteria Cottage