Boekreview: Dwaalspoor

Title: Dwaalspoor
Author: Caleb Roehrig
Publisher: Best of YA
Release date: Januari 2019
Genre: Young Adult thriller

Toen ik eind vorig jaar Voor het laatst gezien van Caleb Roehrig opgestuurd kreeg van de Uitgeverij Best of YA was ik onwijs verrast bij hoe spannend ik het boek vond. Ik had nog nooit eerder van deze schrijver gehoord en dan is het des te leuker als je zo geniet van het boek. Ik gaf Voor het laatst gezien dan ook vijf sterren. Zijn nieuwe boek Dwaalspoor is net uitgekomen en ik kon dan ook niet wachten om er direct in te beginnen. Zou dit verhaal net zo spannend zijn?

Rufus Holt beleeft de ergste nacht uit zijn leven. Het begint met zijn ex-vriend Sebastian die opeens opduikt, de jongen die op zijn hart ging staan alsof het een sigarettenpeuk was. Juist als Rufus verder wil gaan met zijn leven, wil Sebastian met hem “praten’. Erger wordt het niet, toch?

Maar dan krijgt Rufus een telefoontje van zijn zus April, die hem smeekt om hulp. Rufus en Sebastian vinden haar onder het bloed en met een mes in haar hand – naast het dode lichaam van haar vriendje Fox Whitney.
April zweert dat ze Fox niet vermoord heeft, maar Rufus kent haar goed genoeg om te weten dat ze hem niet de hele waarheid vertelt. April heeft echter iets wat Rufus nodig heeft en in ruil daarvoor wil ze zijn hulp. Behalve de jongen die hij wil haten – maar waar hij nog steeds van houdt – heeft Rufus niemand die hij in vertrouwen kan nemen tijdens die ene nacht waarin hij de onschuld van zijn zus moet bewijzen. Of moet sterven…

In Dwaalspoor vallen midden in een telefoon conversatie tussen Rufus en zijn halfzusje April. Rufus is op een feestje en werd net geconfronteerd met zijn ex vriend en April bevind zich op een ander feest bij haar vriend thuis. Rufus kan niet veel opmaken uit het verhaal van April. Ze klinkt heel afwezig, bang en in paniek. Het enige wat ze zegt is dat Rufus zo snel mogelijk moet komen om haar te helpen. Voor Rufus komt dit nogal onverwachts omdat ze eigenlijk geen contact hebben. Ze gaan niet met elkaar om, omdat hun vader dat niet toelaat. Omdat Rufus toch nieuwsgierig is waar April zijn hulp bij nodig heeft én direct een excuus heeft om een conversatie met zijn exvriendje te ontwijken, gaat hij op zoek naar April. Maar wat hij daar aantreft, is alles behalve wat hij had verwacht.

Rufus woont samen met zijn moeder, nadat zijn vader hun in de steek heeft gelaten. Ze hebben het niet breed thuis wat lichtelijk ironisch is aangezien zijn vader heel rijk is. Ondanks dat Rufus zich er niet heel erg over uit laat, kan ik me heel goed voorstellen dat hij het heel moeilijk heeft met dat zijn vader hem niet accepteert als zoon. Zeker als jongen is de acceptatie van je vader belangrijk. Rufus is ook niet de populairste op school. Zijn coming out heeft daar ook niet positief aan bijgedragen. Toch weet hij zich prima te redden met zijn beste vriendin Lucy en was hij paar weken dol gelukkig met zijn vriendje Sebastiaan. Totdat hij besloot Rufus compleet te negeren en zijn exvriendin weer terug te nemen..

Zoals je hierboven al leest, val je direct midden in het verhaal. Geen rustige opbouw, maar gewoon gelijk to the point. Ik hou daar wel van bij thrillers. Daardoor sta je meteen op scherp en voel je de spanning. Dwaalspoor is geschreven vanuit het perspectief van Rufus. De schrijver van dit boek heeft er voor gekozen om je mondjesmaat informatie te geven. Daardoor lees je af en toe flashbacks die te herkennen zijn aan de cursieve tekst. Dit was ook het geval bij Voor het laatst gezien en vond ik destijds een hele fijne toevoeging. Persoonlijk vond ik ze in Dwaalspoor niet perse iets toevoegen. Waar de flashbacks bij Voor het laatst gezien dingen duidelijk maakte over het mysterie, zijn ze bij Dwaalspoor vooral gericht op wat er destijds is gebeurd tussen Rufus en Sebastiaan. Hoewel ik hen onwijs leuk vind samen, draait dit verhaal natuurlijk om wie de moord heeft gepleegd. Daar was ik dan ook op gefocust en de flashbacks van Rufus en Sebastiaan kwamen daarom dan ook niet altijd gewenst. Zie het als een spannende film of tvserie die je zit te kijken en op het moment suprême komt er een reclameblok. Zo voelde het een beetje bij het lezen van dit boek haha.

Plot

Bij thrillers draait het natuurlijk altijd voornamelijk om het plot. Dat kan een boek maken of breken. De spanning wordt flink opgebouwd in Dwaalspoor en de verdenkingen vliegen over en weer. Toch vond ik dat het tempo in het verhaal soms wat achterbleef. Het plot was goed, maar het gaf me geen ‘wow’ gevoel. Jammer, want Voor het laatst gezien had echt een uitstekend plot. Wellicht dat ik daardoor ook iets meer had verwacht van het plot in dit boek.

Voor de beginneling in dit genre is dit boek uitstekend. Voor de wat ervaren thriller lezer raad ik juist zijn andere boek Voor het laatst gezien aan.

Hou je van young adult thrillers waarbij je als lezer probeert te achterhalen wie de dader is? Dan hoort Dwaalspoor absoluut op jouw leeslijstje thuis. Voor de beginneling in dit genre is dit boek uitstekend. Voor de wat ervaren thriller lezer raad ik juist zijn andere boek Voor het laatst gezien aan. Caleb Roehrig heeft Dwaalspoor zo opgebouwd dat de verdenkingen over en weer vliegen van wie de moord zou kunnen hebben gepleegd. Dat zorgt er zeker voor dat je blijft doorlezen. Want als die persoon het niet heeft kunnen doen, wie dan wel? En waarom doet die persoon zo vaag? Als lezer wil je er meer over weten en dat maakte dit boek vermakelijk. Doordat ik heel veel thrillers lees tegenwoordig vond ik Voor het laatst gezien net wat leuker dan Dwaalspoor maar heb ik van beide boeken genoten.

Mijn recensie van Voor het laatst gezien lees je hier.

Mijn belofte aan jou