Boekreview: Nee heb je

Title: Nee heb je
Author: Charlotte de Monchy
Release date: Februari 2019

Een tijdje terug kreeg ik het boek Eens gegeven van een vriendin. Ze had deze gekocht voor haar vakantie. Daarna hoefde ze het boek niet meer en dacht dat het wel wat voor mij zou zijn. Pas maanden later besloot ik het boek te lezen. Ik had nog nooit van Charlotte de Monchy gehoord, maar ik was inmiddels wel helemaal weg van het genre feelgood roman. Ik weet nog dat ik enorm heb genoten van elke bladzijde. Daarna besloot ik, dat ik al haar boeken wilde lezen. Deze maand kwam haar nieuwe boek Nee heb je uit. Uitgeverij de Boekerij stuurde me een exemplaar op. Wat ik ervan vond, lees je in deze recensie.

Een sabbatical op Bali pakt voor workaholic Bobbie heel anders uit dan verwacht

Als Bobbie bij de bedrijfscoach zit en er alleen maar testbeeld op haar netvlies verschijnt, beseft ze dat ze misschien toch wel een beetje overwerkt is. Gelukkig heeft haar baas een klusje voor haar op Bali, het eiland waar haar zus Lauren woont, met wie ze al negen jaar gebrouilleerd is. Ze hoeft alleen de uitkoop van een surfschool te regelen, zodat het bedrijf daar een luxe resort kan bouwen. Daarna heeft ze tijd zat om de ruzie met Lauren bij te leggen en zichzelf op te laden op een wit bountystrand.

Op Bali pakt het allemaal heel anders uit dan verwacht. De eigenaar van de surfschool, ene Samuel, zegt doodleuk niets voor de verkoop te voelen. En haar zus staat ook niet echt te springen als Bobbie onverwachts met een enorme koffer op de veranda van haar restaurant staat. Bobbie is er toch van overtuigd dat ze beiden zal kunnen ompraten en ze boekt om te beginnen een paar surflessen bij Samuel. Maar de relaxte levenshouding, het heerlijke klimaat en de charmes van haar surfleraar missen hun uitwerking niet. Is het misschien zijzelf die het roer radicaal moet omgooien?

In Nee heb je volgen we de twee zussen Bobbie en Lauren. Jaren terug kregen zij ruzie op de begrafenis van hun buurmeisje. Daarna hebben ze elkaar negen jaar niet meer gesproken. Bobbie is overwerkt en moet verplicht drie maanden vrij nemen van de bedrijfsarts. Daar zit ze echt absoluut niet op te wachten. Workaholic als ze is, heeft ze geen idee wat ze in die tijd moet doen. Ze besluit uiteindelijk naar haar zus op Bali te gaan. Een beetje rigoureus als je je bedenkt dat ze elkaar negen jaar niet hebben gesproken. En dan sta je opeens met je koffer voor haar deur?!

Lauren daarentegen is in die negen jaar naar Bali verhuisd voor de liefde. Haar relatie is inmiddels stuk gelopen, maar ze woont samen met haar zoontje en runt een restaurant dat goed loopt bij de locals. Door haar mislukte relatie is Lauren bang dat ze nooit meer een man gaat vinden. Als haar zus Bobbie opeens voor de deur staat, heeft ze geen idee wat ze er mee moet. Maar het blijft toch haar zus, dus haar niet binnenlaten is geen optie. Als dat maar goed gaat hoor ik je denken!

Ik vond zowel Bobbie als Lauren echt geweldige mensen met heerlijke humor. Ze zijn qua karakter best verschillend, maar dat maakt het juist zo leuk om ze samen in één huis te stoppen. En tegelijkertijd verschillen ze stiekem helemaal niet zo veel als ze zelf denken. Ze zijn nou eenmaal zussen.

Wat ik opvallend vond is dat er ook heel veel humor in dit verhaal zit. Ik heb echt plat gelegen van het lachen.

We volgen in Nee ik heb je dus twee personages. Er wordt ook vanuit die twee personages geschreven. De hoofdstukken geschreven vanuit Bobbie en Lauren worden na een aantal hoofdstukken afgewisseld. Bij feelgood romans vind ik dit een van de fijnste manieren om het verhaal te lezen. Jill Mansell doet dit ook altijd en ik moest ook regelmatig aan haar schrijfstijl denken bij het lezen van dit boek. Wat ik opvallend vond is dat er ook heel veel humor in dit verhaal zit. Normaal ben ik nooit zo van de humor in boeken. Of nouja, ik vind de humor nooit heel erg grappig. Maar bij dit boek heb ik echt plat gelegen van het lachen. Dit was voor mij dus een hele nieuwe ervaring.

Bali

Wat ik ook heel leuk vond, is dat dit verhaal zich niet in Nederland, maar op Bali afspeelt. Ik las dit boek op een regenachtige en winterse dag. Des te leuker is het dan als je je even op het zonnige Bali kan bevinden! Charlotte heeft Bali omschreven met veel details. Ondanks dat ik er nog nooit ben geweest, heb ik nu wel het idee dat ik het eiland nu beter ken. Surfen komt regelmatig terug in Nee heb je en stiekem wil ik nu ook naar Bali voor surfles. Hoewel.. ik ben bang voor zo’n beetje alles wat in de zee leeft. Dus of dat goed komt?!

Charlotte de Monchy had mijn interesse al gewekt bij Eens gegeven maar heeft mij helemaal ingepakt met Nee heb je. Ze is stiekem een van mijn favoriete Nederlandstalige schrijvers aan het worden.

Charlotte de Monchy had mijn interesse al gewekt bij Eens gegeven maar heeft mij helemaal ingepakt met Nee heb je. Ze is stiekem een van mijn favoriete Nederlandstalige schrijvers aan het worden. Ik weet niet of ze het leuk vind, maar ik vergelijk haar met schrijfster Jill Mansell waar ik heel groot fan van ben. Het is dus een compliment haha. Nee heb je is verder geen spannend verhaal en het plot zag je ook echt al wel van ver aankomen. Maar dat maakt bij boeken als deze echt niet uit en doet niets af aan het leesplezier. Dat is ook zo fijn aan dit genre! Charlotte, wanneer komt je volgende boek uit? Ik kan niet wachten! Gelukkig heb ik nog twee ongelezen boeken van haar in mijn kast staan en kan ik nog even vooruit!

Charlotte de Monchy is voor mij de Nederlandse versie van Jill Mansell

The Similars