Boekrecensie: Het perfecte zusje

Title: Het perfecte zusje
Author: Anna van den Breemer
Publisher: Prometheus
Release date: Februari 2023
Genre: Thriller

Hoeveel heb je ervoor over om je geheimen verborgen te houden?

De jonge patissier Gaby uit Deventer leidt een droomleven: ze runt een succesvol bedrijf, is een graag geziene gast op televisie en heeft thuis een lieve man en twee kinderen. Opeens staat haar jeugdvriendin Anniek op de stoep. Er is een meisje vermist in hun geboortedorp en ze denkt dat Gaby’s broer weer de dader is. Gaby wordt noodgedwongen geconfronteerd met haar duistere verleden dat ze koste wat het kost voor de buitenwereld verborgen wil houden. Gaat ze op onderzoek uit zodat ze het meisje op tijd kan redden, met als risico dat ze daarmee haar zorgvuldig opgebouwde imago om zeep helpt?

In Het perfecte zusje volgen we Gaby. Gaby is een vrouw die voor de buitenwereld gezien het perfecte leven lijdt. Ze is getrouwd met David en heeft twee jongere kinderen. Daarnaast runt ze haar eigen succesvolle patisserie Hemelse Taarten. Daardoor heeft ze ook de nodige bekendheid gegenereerden is ze een vaak geziene gast in tv-shows. Doordat Gaby werkt aan haar carriere als pattesier, zorgt David voor de kinderen. Daarnaast vlogt Gaby ook nog over alles wat ze bakt en schreef ze een kookboek.

Hoewel haar leven er van buitenaf zo perfect uitziet, zit daar in werkelijkheid toch een addertje onder het gras. Gaby houdt haar verleden heel bewust van iedereen weg. Zelfs David kent haar familie niet en weet niets over haar kinderjaren. Dat wil ze koste wat het kost ook zo houden. Maar hier lijkt verandering in te komen als er plots een meisje wordt vermist  haar voormalige beste vriendin opeens op de stoep staat.

Het perfecte zusje is een intrigerende en spannende thriller die je niet kunt wegleggen.

Het perfecte zusje is de eerste thriller van Volkskrant journalist Anna van den Breemer. Wel schreef ze al eerder een biografie en twee boeken over kinderen opvoeden. Dat dit haar eerste thriller is, is aan niets te merken. Het verhaal speelt zich af in een tijdsbestek van vijf dagen. Anna weet de spanning rustig en geleidelijk aan op te bouwen. Daardoor werd ik als lezer in het verhaal gezogen. Een verhaal die goed in elkaar zit. Zowel de opbouw als de inhoud is zeer intrigerend. Zo leren we langzaamaan steeds meer over het verleden van Gaby en begreep je ook steeds beter waarom ze dit verborgen wil houden.

Ik heb ontzettend genoten van Het perfecte zusje. Het hele verhaal, inclusief personages en het plot, pakte me direct. Het hoofdpersonage Gaby wekte sympathie op en ik leefde als lezer daardoor erg met haar mee. Halverwege het verhaal was ik even bang dat ik het plot doorhad, maar niets was minder waar. Pas aan het einde van het boek had ik alle puzzelstukjes bij elkaar en werd het pas echt duidelijk. Dat liet me achter met een voldaan gevoel. Het perfecte zusje is zonder dat ik het doorhad een ware pageturner die ik niet weg kon leggen.

Morgen en morgen en morgen