Boekrecensie: Morgen en morgen en morgen

Title: Morgen en morgen en morgen
Author: Gabrielle Zevin
Publisher: Nieuw Amsterdam
Release date: Januari 2023
Genre: YA Contemporary

Op een ijskoude dag in zijn eerste jaar op Harvard stapt Sam Masur uit de metro en ziet Sadie Green. Hij roept haar naam. Even doet ze alsof ze hem niet hoort maar dan draait ze zich om. Het is het begin van een legendarische samenwerking. Sam en Sadie zijn nog geen vijfentwintig, ze zijn briljant, succesvol en beroemd vanwege hun gamedesigns. Maar dit zal ze niet beschermen tegen hun ambities of tegen de liefde.

In Morgen en morgen en morgen volgen we Sam Masur en Sadie Green. Wanneer Sam op een metrostation in Boston staat, komt hij toevalligerwijs zijn jeugd vriendin Sadie weer tegen. Ze hebben elkaar al zeker zo’n negen jaar niet meer gezien. De laatste keer was in een ziekenhuis in Californië waar Sam was opgenomen voor een ernstig auto-ongeluk. Door een kinderlijke ruzie verloren ze elkaar uit het oog.

Ik ben niet van mening dat de hoofdpersonen sympathiek moeten zijn om van de roman te kunnen genieten. Toch denk ik wel dat het heel erg kan helpen. Het is niet dat ik een hekel heb aan Sam en Sadie, maar ik heb ze daarentegen ook niet in m’n hart opgenomen. Sam is beslist sympathieker dan Sadie. Dit komt ongetwijfeld omdat hij zoveel gruwelijke tragedies heeft meegemaakt. Sadie vond ik erg egoïstisch. Ik vond het interessant om te lezen over haar reis in een door mannen gedomineerde industrie en ze is duidelijk erg intelligent en capabel. Maar ik had het gevoel dat er een stukje gevoeligheid ontbrak en dat sommige van haar beslissingen onbegrijpelijk en harteloos waren.

In Morgen en morgen en morgen volgen we zowel Sadie als Sam. Ik had door de lovende reacties op dit boek zoveel meer verwacht van hun dynamiek. Maar ik voelde eigenlijk dat de vriendschap eenzijdig was. Dat maakt ook dat ik dit geen volmaakt liefdesverhaal vind. Wat ik wel heel tof vond, is dat Gabrielle Zevin de videogame-wereld op een fantastische manier heeft verwerven in het boek. De reis die de personages samen doorlopen om hun eerste videogame te creëren was erg interessant. Vooral omdat het zich afspeelt in de jaren ’90, dus het is heel anders dan hoe het vandaag de dag wordt gedaan.

Helaas behoor ik niet tot de groep mensen met lovende reacties over Morgen en morgen en morgen.

Zoals je kunt zien, behoor ik niet tot de groep mensen met lovende reacties over Morgen en morgen en morgen. Maar ik vond het over het algemeen leuk. Er zitten echt wel hartverscheurende scènes in die interessant waren om te lezen. Ik had alleen graag gezien dat de vriendschap tussen Sam en Sadie iets meer diepte had en minder eenzijdig was. Ik snap best dat dit verhaal zoveel lovende reacties krijgt. Maar ik behoor zelf dus niet tot die groep. Dat gezegd hebbende ben ik wel blij dat ik Morgen en morgen en morgen heb gelezen om mijn eigen mening te kunnen vormen. En dat raad ik jou ook aan als je na het lezen van deze recensie toch nieuwsgierig bent geworden.

Morgen en morgen en morgen