Boekrecensie: More than just a pretty face

Title: More than just a pretty face
Author: Seyed M. Masood
Publisher: Little Brown, Books
Release date: Augustus 2020

More than just a pretty face is een boek die ik uitkoos omdat de cover mijn interesse wekte. Ik besloot hem direct te bestellen zonder te weten waar het boek over gaat. Best tricky he? Meestal lees ik dan ook eerst de synopsis voordat ik een boek koop. Maar af en toe is het ook wel eens leuk om in een boek te starten, zonder dat je enig idee hebt. Of dat in het geval van More than justa  pretty face goed heeft uitgepakt, lees je in deze recensie.

Het ontbreekt Danyal Jilani niet aan vertrouwen. Hij is misschien niet de slimste jongen, maar hij is grappig, knap en zal op een dag een geweldige kok worden. Zijn vader keurt zijn carrièrekeuze niet goed, maar dat doet er nauwelijks toe. Wat er wel toe doet, is de mening van Danyals crush Kaval en haar familie, die hem niet beschouwen als een geschikte huwelijkskandidaat.

Wanneer Danyal wordt geselecteerd voor Renaissance Man – een kampioenschap op school – is dit de perfecte gelegenheid om iedereen te laten zien dat hij slimmer is dan ze denken. Hij haalt de briljante Bisma over hem te helpen met de wedstrijd, maar hoe meer tijd Danyal met haar doorbrengt, hoe meer hij van haar leert, hoe meer hij voor haar kookt en hoe meer hij realiseert zich dat geluk hem misschien recht in zijn mooie gezicht staart.

In More than just a pretty face volgen we de 19-jarige scholier Danyal. Hij is zelfverzekerd, knap en werkt parttime als chef-kok in een Frans restaurant. Zijn zorgeloze manier van denken en zijn wens om chef-kok te worden, zal voor veel ouders een wens zijn die uitkomt. Een zoon die weet wat hij wilt met zijn leven. Maar voor Danyal ligt dit anders. In de ogen van zijn vader is hij nutteloos. Ik vond dat overigens best heftig om te lezen. Maar ondanks dat zijn vader zo neerbuigend doet en dat Danyal zijn cijfers op school niet voldoen aan zijn hoge eisen, vindt hij dat zelf prima. Hij weet dat hij niet te slimste op school is, maar dat weerhoudt hem er niet van zijn dromen na te jagen. Ondertussen proberen zijn moslimouders hem te koppelen aan verschillende meisjes om een huwelijk in gang te zetten. Er is alleen één probleem. Danyal kan namelijk maar aan één meisje denken: de populaire en knappe Kaval.

Wat More than just a pretty face zo leuk maakt, is de humor die de auteur in het boek heeft verweven. Dit zit voornamelijk in het karakter van Danyal, het hoofdpersonage. Zijn gedachtes zijn hilarisch en vermakelijk om te lezen. Tegelijkertijd zijn er ook momenten in het verhaal die zwaardere onderwerpen belichten. Denk bijvoorbeeld aan de hoge standaarden en verwachtingen van ouders in relatie tot religie en cultuur. Dit komt met name terug in de relatie tussen Danyal en zijn vader die hem als een grote mislukking beschouwt.

Ik vond More than just a pretty face een leuk verhaal om te lezen, maar ben er niet extreem enthousiast over. Het was een prima verhaal en heb er ook echt van genoten. Het hoofdpersonage Danyal had zo zijn plus en minpunten die hem puur, eerlijk en identificeerbaar maakte. De kwetsbaarheid van andere personages was een mooi contrast met de zelfverzekerdheid van Danyal. Het voedsel element in het verhaal is verfrissend en ik kan me zo voorstellen dat je als lezer nieuwsgierig wordt naar Indiaas eten. Kortom, het is een prima en vermakelijk verhaal waar niet veel op aan te merken is. Als je de boeken van Sandhya Menon leuk vond, dan is dit boek zeker een aanrader.

More than just a pretty face