Boekreview: Het meisje in het ijs

Title: Het meisje in het ijs
Author: Robert Bryndza
Release date: Oktober 2018

Na een leesdipje heb ik echt weer zin in een goede thriller. Ik kwam Het meisje in het ijs tegen op Kobo Plus en had hier goede verhalen over gehoord. Hoog tijd om hem dus zelf te gaan lezen!

Als het lichaam van een jonge vrouw wordt gevonden in een park in Zuid-Londen, wordt inspecteur Erika Foster ingeschakeld om het moordonderzoek te leiden. Het slachtoffer, de mooie, jonge en rijke Andrea Douglas-Brown, leek het perfecte leven te leiden. Haar vader is een belangrijk en invloedrijk man, haar verloofde een gerespecteerd zakenman. Toch lijken er duistere geheimen te zijn. Werden die het meisje fataal?

Als Erika dichter bij de waarheid komt, verschuift de aandacht van de moordenaar naar Erika zelf, wier laatste zaak verkeerd afliep. Zo verkeerd zelfs dat haar eigen man om het leven kwam. Terwijl haar politiecarrière aan een zijden draadje hangt, moet Erika haar eigen angsten overwinnen om een wrede moordenaar te slim af te zijn – voordat het te laat is.

In Het meisje in het ijs volgen we inspecteur Erika Foster. Ze leidt een onderzoek naar aanleiding van de moord op Andrea Douglas-Brown die uit een zeer rijke familie komt. Hierdoor heeft de zaak vanaf het moment dat Andrea wordt gevonden onder het ijs veel media aandacht. Erika zelf is herstellende van een verschrikkelijke gebeurtenis op haar werk wat ook haar privéleven betreft. Ik vond het persoonlijk jammer dat dit wat oppervlakkig bleef in het boek. We kregen langzaamaan wel steeds iets meer te weten over wat die gebeurtenis dan precies inhield, maar dit had naar mijn mening wat meer aan bod mogen komen.

Erika zelf daarentegen is een sterke vrouw die maar één doel voor ogen heeft. Deze moordzaak oplossen. Ze is voor niemand bang en gaat ieder detail in deze zaak nauwkeurig af. Ze is ook absoluut niet bang om risico’s te nemen. Zelfs als dat betekent dat ze haar baan op het spel zet. Precies wat we als lezer verwachten van een inspecteur!

Het meisje in het ijs is een bijzondere thriller die je blijft bezighouden.

Het meisje in het ijs is een bijzondere thriller die je blijft bezighouden. Ik zou niet zeggen dat het een razend spannend verhaal is waardoor je wil blijven doorlezen. Dat had ik immers niet. Maar ik bleef er wel constant over nadenken, waardoor ik het boek wel bleef oppakken. De hoofdstukken zijn heel kort en bondig geschreven waardoor je vlot door het verhaal heen gaat. Het merendeel is geschreven vanuit het oogpunt van Erika. Enkele hoofdstukken zijn geschreven vanuit een figuur die de moord(en) op zijn geweten lijkt te hebben. Deze hoofdstukken vond ik niet perse nodig en gaven voor mij niet dat gevoel van extra spanning.

Is Het meisje in het ijs eindelijk weer zo’n spannende thriller geweest die me op het puntje van m’n stoel liet zitten? Nee helaas. Heb ik ervan genoten? Absoluut.

Is Het meisje in het ijs eindelijk weer zo’n spannende thriller geweest die me op het puntje van m’n stoel liet zitten? Nee helaas. Heb ik ervan genoten? Absoluut. Ik miste alleen die ijzersterke spanningsboog waar ik zo naar verlang bij het lezen van thrillers. Robert Bryndza heeft een prettige schrijfstijl die er wel voor zorgt dat je nieuwsgierig blijft, maar weet me niet naar slapeloze nachten te trekken omdat ik het boek hoe dan ook zal uitlezen. Het plot zag ik niet zo zeer aankomen, maar deed me ook niet choqueren. Het is een oké einde maar ik had er wellicht iets meer van verwacht. Al met al heb ik wel erg genoten van dit boek en wil ik meer lezen over inspecteur Erika Foster.

Het meisje in het ijs