Boekrecensie: Het zonnetje in huis

Title: Het zonnetje in huis
Author: Jill Mansell
Publisher: Luitingh-Sijthoff
Release date: april 2023

Het ene moment is Lou gelukkig aan het werk. En het andere moment zijn haar huis en baan verdwenen. Opeens moet ze opnieuw beginnen.

Het laatste wat Lou wil, is verhuizen naar een klein dorpje in de Cotswolds. Ze is zeker niet van plan om voor de chagrijnige tachtigjarige Edgar Allsopp te gaan werken. Maar Edgar staat op het punt haar een soort belofte te doen die niemand kan negeren. In ruil daarvoor belooft ze in het geheim hem te helpen weer verliefd te worden op het leven.

Foxwell is ook de thuisbasis van Remy. De oudere broer van Sammy, Lou’s beste vriend. Remy’s charme en charisma blijken moeilijk te negeren. Maar Lou is nog niet bekomen van de laatste keer dat ze viel voor een charmeur. Ze heeft afleiding nodig – en gelukkig komt er eentje opdagen.

In Het zonnetje in huis volgen we Lou als hoofdpersoon. Ze is een vrolijke, lieve en zorgzame jonge vrouw. Ze is nog herstellende uit een vroegere, gewelddadige relatie. Als je al vaker een boek hebt gelezen van Jill Mansell, dan weet je dat ze graag meerdere, kleine verhaallijnen en personages verweeft om je echt in het verhaal te betrekken. Zo volgen we ook de knorrige oude Edgar Allsop. Hij woont alleen en is behoorlijk kortaf en kan gemeen uit de hoek komen. Toch zal je hem als lezer snel in je hart sluiten. Hij heeft iets gebrokens dat hem toch erg geliefd maakte bij mij. Vastbesloten om Edgar te helpen weer geluk te vinden, gaat Lou hem helpen. Ze trekt bij hem in als hulp en probeert er het beste van te maken. Gelukkig heeft Lou een lange adem en liet ze het knorrige en harde van Edgar gemakkelijk van zich afglijden.

Opnieuw bewijst Jill Mansell dat ze haar titel als the Queen of Feelgood meer dan verdient.

Wat Jill Mansell als geen ander kan, is je het idee geven dat je als lezer onderdeel bent van het boek. De personages komen heel dicht bij je te staan. Hoe ze dat doet? Geen idee, maar het is zeker één van de belangrijkste redenen dat ik haar boeken zo fijn vindt. Het is ook heel leuk dat we wederom meerdere personages volgen. Daardoor kreeg ik het idee dat ik iedereen goed heb leren kennen. Ik vertelde hierboven al dat het personage Lou best veel heeft meegemaakt in haar leven waaronder de gewelddadige relatie. Jill heeft dit heel serieus aangepakt en Lou binnen het verhaal ook de tijd gegeven om dit te verwerken en zichzelf te leren vertrouwen. Hoewel dit toch voornamelijk een romantisch boek is, stalen de scènes tussen de altijd vrolijke Lou en de knorrige Edgar toch wel de show. Ik moest er stiekem ook best wel om lachen.

Jill Mansell heeft het weer gedaan! Haar boeken geven me altijd een goed gevoel. Daarom zijn haar boeken ideaal om te lezen tijdens je strandvakantie en in je tuin of op je balkon tijdens een mooie lente of zomerse dag. Ben jij een feel good lezer die houdt van personages die je aan het lachen maken, en die zich afspeelt in het meest schilderachtige stadje? Zoek dan niet verder. Ik ben al jaren fan van Jills boeken en Het zonnetje in huis is precies wat ik ervan had verwacht: hartverwarmend, romantisch en vol humor. Opnieuw bewijst Jill Mansell dat ze haar titel als the Queen of Feelgood meer dan verdient.

Het zonnetje in huis

Benieuwd naar de andere boeken van Jill Mansell? Je vindt mijn recensies over haar boeken hier.