Boekrecensie: Dreiging en Duisternis

Title: Dreiging en Duisternis
Author: Leigh Bardugo
Publisher: Blossom Books
Release date: April 2019

Onlangs kreeg ik De Grisha trilogie opgestuurd. Deze serie is door Blossom Books opnieuw uitgegeven in paperbackformaat. Mijn recensie van het eerste deel Schim en schaduw deelde ik onlangs al met jullie. Daarna ben ik direct door gaan lezen in het vervolg. De recensie van Dreiging en Duisternis lees je hieronder.

Opgejaagd door het Eerste en Tweede Leger en achtervolgd door nare herinneringen, probeert Alina samen met Mal een nieuw leven op te bouwen in een onbekend land. Ze moet haar identiteit als Lichtheerseres verborgen houden om niet gevonden te worden door haar tegenstander, de Duisterling. Alina kan haar verleden en toekomst helaas niet lang blijven ontvluchten. Met behulp van een beruchte vrijbuiter, weet Alina veilig terug te keren naar Ravka. Ze is vastberaden om te vechten tegen de duistere krachten die zich in het land verzamelen. Maar terwijl haar magische krachten groeien, glijdt Alina verder en verder af in het gevaarlijke spel van de Duisterling -en verder weg van Mal. Alina moet kiezen tussen haar land, haar macht en de liefde waarvan ze altijd dacht dat hij haar op het juiste pad zou houden.

In Dreiging en Duisternis volgen we opnieuw Alina. Ze is de Duisterling samen met Mal ontvlucht. Waar Alina in het eerste deel haar krachten leerde kennen en alle gevolgen die daarbij horen, lijkt ze diezelfde krachten in deel twee al meer eigen gemaakt te hebben. Dat is ook hard nodig, want ze weet dat de Duisterling op haar jaagt, dus probeert ze zich voor te bereiden op zijn nieuwe leger. Tegelijkertijd worstelt ze enorm met haar verlangen naar vrijheid samen met Mal en Ravka te willen redden. Haar honger naar macht en de duisternis die Alina in zich heeft staan in dit boek centraal.

Waar ik na het lezen van Schim en Schaduw erg hoopte om meer over Mal te weten te komen, merkte ik al snel in Dreiging en Duisternis dat ik hem helemaal niet zo’n heel leuk personage vond. Hij kwam niet over als een vrolijk karakter en ik vond hem dan ook vaak irritant en saggerijnig overkomen.

Dat kan je niet zeggen van Nikolai, een nieuw personage waar we kennis mee maken. Hij was absoluut mijn favoriete personage. Nikolai is slim  en zit vol sarcastische opmerkingen. Bovendien is het vrijwel onmogelijk om niet bij hem weg te zwijmelen omdat hij zo charmant is!

Dreiging en Duisternis is spannend, sinister en zit vol actie.

Dreiging en Duisternis was een stuk donkerder dan het eerste boek en ik gok dat het laatste deel dat nog gaat overtreffen. De Duisterling is krachtiger en wraakzuchtiger dan ooit en zijn nieuwe krachten zijn angstaanjagend. In dit deel neemt Leigh Bardugo je nog dieper mee in de wereld van Ravka. Wel vond ik dit deel een stuk langdradiger en heb ik eigenlijk vooral van het einde genoten. Wat ik vooral miste waren de mooie scènes in het Kleine Paleis. Dat vond ik zo leuk aan Schim en Schaduw. Het einde daarentegen is steengoed uitgewerkt en ik ben dan ook heel benieuwd wat het derde en tevens laatste deel me gaat brengen.

Dat dit een wereldwijd populaire YA fantasy serie is mogen duidelijk zijn. Ik kan me daar ook zeker wel in vinden. Aangezien fantasy niet mijn hoofdgenre is, merkte ik dat ik af en toe wel wat moeite had met de magie in het verhaal. Maar wat ik echt zonde vind is dat ik me zo kon irriteren aan Mal. Hij is, in ieder geval voor mij, geen likeable personage terwijl ik hem graag had zien eindigen met Alina. Na het lezen van Dreiging en Duisternis heb ik nog steeds hoop dat ze eindigt met de Duisterling. Ookal is hij wreder dan ooit te voren in dit boek. Al met al had ik gehoopt dat ik dit boek net zo leuk zou vinden als het eerste deel. Dat is helaas niet zo. Het einde van het verhaal maakt dat ik toch alsnog wil doorlezen en wil weten hoe Val en Verlossing zal gaan verlopen.

Schim en schaduw