Boekreview: Een dag in december

Title: Een dag in december
Author: Josie Silver
Publisher: Luitingh-Sijthoff
Release date: Oktober 2018

Twee mensen. Tien kansen. Een onvergetelijk liefdesverhaal.

Laurie is er zeker van dat liefde op het eerste gezicht niet bestaat. Het leven is geen romantische film, toch? Maar dan, op een besneeuwde decemberdag, ziet ze vanuit de bus een jongen bij de halte van wie ze vóélt dat hij de ware is. Hun ogen ontmoeten elkaar, er is een magisch moment… en dan rijdt de bus door.

Ze denkt dat ze de jongen nooit meer tegen het lijf zal lopen. Maar een jaar later stelt haar beste vriendin Sarah haar tijdens kerst voor aan de nieuwe liefde van haar leven. En dat is… de jongen van de bushalte.

Vastbesloten om hem te laten gaan, gaat Laurie verder met haar leven, maar wat als het lot andere plannen heeft?

Verwachting vooraf

Voordat ik dit boek las, dacht ik dat dit een heerlijk kerstverhaal zou zijn. De cover van het boek geeft je echte wintervibes en omdat de titel Een dag in december is, ging ik er automatisch vanuit dat het verhaal zich in december zou afspelen. Toen de uitgever vroeg of ik dit boek wilde recenseren, zei ik dan ook direct ja. Ik kreeg een heel leuk pakketje binnen met naast het boek, ook allerlei goodies die ik kan gebruiken tijdens het lezen. Zo zat er bijvoorbeeld heerlijke chocolademelk bij. Als er iets past bij de winter? 😉

We volgen Laurie die vlak voor kerst een vluchtige ontmoeting heeft met Jack bij de bushalte. Volgens Laurie was het liefde op het eerste gezicht en daarom gebruikt ze het opvolgende jaar om op zoek te gaan naar deze jongen. Tevergeefs, want helaas vindt ze hem niet en besluit ze door te gaan met haar leven. Laurie woont samen met haar beste vriendin Sarah. Ze zijn onafscheidelijk samen. Het is echt zo’n vriendschap die wij vrouwen allemaal wel zouden willen. Op een dag neemt Sarah haar nieuwe vriend mee naar huis. Tot grote schrik van Laurie blijkt dit de jongen te zijn die ze zag bij de bus! Omdat Sarah zo gelukkig is, besluit Laurie niets te zeggen over Jack en probeert ze oprecht blij te zijn voor hen. Als dat maar goed gaat!

Hoewel Laurie de hoofdpersoon is, lezen we af en toe ook vanuit Jack zijn perspectief. Hierdoor leren we ook wat meer over hem. Herinnert hij zich Laurie bijvoorbeeld nog van die korte ontmoeting? Of heeft hij geen idee wie ze is? Voor zowel Laurie als voor Jack, is Sarah heel belangrijk. Daardoor komen we eigenlijk via hen ook heel veel over haar te weten en kun je ook heel goed met Sarah meeleven. Na het lezen van dit boek, weet ik zeker dat je Sarah, Jack en Laurie diep in je hart hebt gesloten.

Hoewel ik dus van te voren dacht dat we een heerlijk kerstverhaal zouden gaan lezen, blijkt dit niet helemaal waar te zijn. Dit verhaal spreidt zich namelijk uit over tien jaar. En ja, tien jaar is lang. Toch heeft Josie Silver het zo kunnen schrijven, dat je er vlot doorheen vliegt. De hoofdstukken zijn kort en bestaan dus maar uit een aantal pagina’s. Dit zorgt er voor dat je er snel doorheen gaat. In het verhaal wordt er afgewisseld tussen het perspectief van Laurie en van Jack. Dit levert soms grappige taferelen op. Als een hoofdstuk eindigt bijvoorbeeld in een situatie, gaat dit verder in het volgende hoofdstuk vanuit het perspectief van de ander. Doordat dit verhaal zich in tien jaar afspeelt, kan je bang zijn dat je niet genoeg binding zult vinden met de personages. Ik was hier aan het begin ook bang voor. Toch kan ik je verzekeren dat je hoe verder je in het boek komt, steeds meer binding zult voelen. Je leert Laurie, Jack en Sarah echt kennen en gaat met ze meeleven. Ik wilde Jack regelmatig door elkaar schudden!

Plot

Hoewel je aan het begin wellicht denk te weten hoe dit verhaal zich gaat vormen, loopt alles toch wel anders dan verwacht. Dit is lastig uit te leggen zonder spoilers weg te geven, maar bedenk je goed dat er in tien jaar tijd heel veel kan gebeuren. We zien hoe de levens van Jack, Sarah en Laurie zich ontwikkelen, met elkaar vermengen, maar ook weer uit elkaar worden gerukt. Dat maakte voor mij het hele verhaal toch wel verrassend. Het is realistisch geschreven. En juist omdat je denkt te weten hoe het verhaal afloopt, wil je toch doorlezen om te kijken of je gelijk hebt.

Het verhaal is romantisch, leest heel vlot en tovert constant een glimlach op je gezicht!

Een dag in december bleek heel anders te zijn dan ik had verwacht. Ik dacht dat dit een kerstverhaal zou zijn, maar dit bleek niet het geval. Wel is dit boek echt prima te lezen onder een dekentje bij de kerstboom als her sneeuwt buiten. Maar, omdat we tien jaar volgen, is het ook een boek die je bewijzen van op je strandbedje in de zon zou kunnen lezen. De keuze van de schrijver om tien jaar in één boek te stoppen, vind ik erg bijzonder en heeft positief uitgepakt. Mocht je nog een boek zoeken voor op je verlanglijstje tijdens te feestdagen, dan raad ik je Een dag in december zeker aan. Het verhaal is romantisch, leest heel vlot en tovert constant een glimlach op je gezicht!

amateurs