Boekrecensie: Wedden dat ik blijf

Title: Wedden dat ik blijf
Author: Marijke Vos
Release date: Juni 2021
Genre: Feelgood Roman

Wedden dat ik blijf is het nieuwe boek van Marijke Vos. Deze Nederlandstalige feelgood auteur bekend van Ik pleit voor jou! en De Weddingplanner behoort inmiddels tot mijn favorieten. Haar schrijfstijl is verslavend en is heerlijk luchtig en zit vol humor. Benieuwd waar Wedden dat ik blijf over gaat?

Debby haat files. En deadlines. En haar overvolle agenda. Dus wat houdt haar nog in de grote stad? Ze sluit een weddenschap af met haar zus Hilde: wie als eerste een mooi huis vindt – waar dan ook in Nederland – bepaalt in welk dorp ze gaan wonen. Hilde vertrekt als eerste naar het Brabantse platteland, waar ze met haar man en kinderen een monumentaal pand koopt. Debby tikt kort daarna een oude boerderij op de kop. Het is een opknappertje, maar met genoeg ruimte voor haar droom: een alpacaboerderij!

Haar nieuwe leventje blijkt echter toch niet zo idyllisch als gehoopt. Vijandige dorpsbewoners, een nukkige alpacafokker en onverwachte verrassingen uit het verleden zorgen voor aardig wat oproer in het eens zo rustige dorp. En dan is er ook nog die ontzettend leuke dierenarts…

Debby woont op zichzelf in Amsterdam. Ze heeft een prima baan om haar kosten te dekken, maar wordt er niet echt gelukkig van. Bovendien is ze helemaal klaar met alle drukte en files. Haar familie en vrienden zien haar als iemand die zich nooit ergens lang aan kan vasthouden. Haar baan bijv. Na paar maanden heeft ze het meestal alweer gezien en verliest ze focus. In tegenstelling tot haar zus Hilde die wat introverter is en alles juist tot in de puntjes plant en doordacht doet. Maar Debby ziet dit heel anders. Ze heeft gewoon nog niet haar plek gevonden in het leven. Daarom besluit ze het roer drastisch om te gooien. Samen met haar zus Hilde, haar man Pieter en hun twee dochtertjes, verhuizen ze van de grote stad naar het platteland. Ze ziet het al helemaal voor zich. Nadat ze een oude boerderij die in niet al te beste staat is heeft gekocht kan ze haar plan echt gaan uitrollen: Alpaca’s houden!

Ik vond Debby een zorgzaam en lief personage om te volgen. Ze staat altijd klaar voor haar zus Hilde die het af en toe best zwaar heeft met de zorg voor haar twee kinderen. Het was mooi om te zien hoe gepassioneerd ze was om haar doel te verwezenlijken. Als ze ergens voor gaat, dan gaat ze er ook echt voor. Dat geldt overigens niet voor relaties. Want daarin kan ze nog een heleboel leren. Hoe ze met Stijn, haar al dan niet vriend, omging vond ik niet zo netjes. Ik wilde Debby regelmatig toespreken en haar eens flink de waarheid vertellen.

Marijke is één van mijn favoriete feelgood auteurs en weet me altijd aan het lachen te krijgen met haar fantastische verhalen.

Ik keek al maanden uit naar Wedden dat ik blijf. Marijke Vos is niet voor niets één van mijn favoriete feelgood auteurs. Haar boeken zijn áltijd vrolijk en veroorzaken constant dat ik hardop moet lachen. Ik vind het ook heel leuk dat Marijke heeft gekozen voor een plattelandslocatie. Dat is weer eens wat anders dan de grote stad. En hallo, alpaca’s?! Ik ben inmiddels helemaal verliefd op deze beestjes. Het is door het lezen van Wedden dat ik blijf wel duidelijk dat Marijke dat ook is. Ze heeft goeie research gedaan om een geloofwaardig verhaal neer te zetten. Het enthousiasme van Debby werkt aanstekelijk.

Marijke is een auteur die niet mag ontbreken op de leeslijst van iedere feelgood lezer. Wedden dat ik blijf is vrolijk, bevat de nodige romantiek en heel veel humor. Dat zijn ook direct de drie elementen die ik áltijd terugzie in haar boeken. Al zijn dit natuurlijk ook wel typisch kenmerken van het feelgoodgenre.  Toch weet Marijke daar haar eigen draai aan te geven waardoor ik fan ben geworden van haar boeken. Ik kijk alweer uit naar haar volgende boek. Want of ze nou schrijft over advocatuur of alpaca’s op het platteland. Bij Marijke weet ik zeker dat ze er een toffe draai aan kan geven!

Wedden dat ik blijf