Juice

Boekrecensie: Juice

Title: Juice
Author: Heleen van Royen
Publisher: The House of Books
Release date: Augustus 2023

De 44-jarige Claire Jansen is een succesvolle artiestenmanager. Ze beschouwt haar artiesten als familie en gaat voor ze door het vuur. Als een van haar jonge talenten het mikpunt wordt van een juicekanaal, bedenkt Claire een gewaagd plan om haar mensen beter te beschermen. Is dit een briljante zet of maakt ze de problemen alleen maar groter?

In Juice volgen we Claire. Ze is moeder van een volwassen dochter en werkt als artiestenmanager voor verschillende artiesten/influencers. Ze doet er alles aan om haar artiesten te beschermen en te ondersteunen waar nodig. En dat is nodig, want een van haar jongere talenten wordt het mikpunt van een juicekanaal. De juicekoningin Angel beweert namelijk dat vegavlogger Laila in de supermarkt gezien is terwijl ze vlees koopt. En tot overmaat van ramp is daar ook nog bewijs van op beeld. Claire zit met haar handen in het haar omdat ze net een grote deal hebben gesloten met een vegafabrikant waar Laila nu hét gezicht van is. Claire moet een plan bedenken om haar artiesten nu en in de toekomst te beschermen tegen de juicekanalen. Maar of haar plan goed uitpakt?

De een smult ervan en de ander vreest er voor. Tegenwoordig leven we in een tijdperk waarin juicekanalen niet meer weg te denken zijn. Dat maakt Juice van Heleen van Royen ontzettend actueel. Het boek leest weg als een guilty pleasure waar ik doorheen vloog. De auteur heeft namelijk gebruik gemaakt van korte zinnen en hoofdstukken. Iets wat we volgens haar gewend zijn doordat we gewend zijn de hele dag in korte regels te appen. Slim! Sommige lezers zullen dit als storend ervaren. Maar onthoud dan dat Heleen hier bewust voor heeft gekozen en er een gedachte achter zit.

Ik wil er niet teveel over uitweiden, want ik weet zeker dat je na het lezen van Juice zelf ook tot deze conclusie komt. Heleen heeft ongetwijfeld veel inspiratie gehaald uit het juice-kanaal op Instagram van Yvonne Coldeweijer. Over het algemeen vind ik dat ze met haar boek een heel realistisch beeld schetst als het gaat om de gevolgen van het brengen van de roddels voor elke partij. Daardoor vond ik het boek niet alleen heel erg vermakelijk maar ook interessant.

Juice is een bingewaardig boek dat wegleest als je nieuwe guilty pleasure.

Juice leest weg als je nieuwe guilty pleasure. Een bingewaardig boek dus. Je moet er van houden, maar de expliciete seksscènes zijn niet helemaal aan mij besteed. Bovendien vond ik ze in het geval van Juice ook niets bijdragen aan het plot. Dat hoeft overigens ook niet. Een sidestory kan absoluut werken. Voor mij deed het dat alleen niet. Heleen heeft met Juice een actueel onderwerp weten om te zetten in een vermakelijk, grappig en meeslepend verhaal. Ik heb ervan gesmuld!

Juice