Boekrecensie: Happy Place

Title: Happy Place
Author: Emily Henry
Publisher: Berkley
Release date: April 2023
Rating:★★★★✩ 4.0

Harriet en Wyn zijn het perfecte stel sinds ze elkaar op de universiteit ontmoetten – ze gaan samen zoals zout en peper, honing en thee, kreeft en broodjes. Maar dingen zijn in de afgelopen maanden verandert. Ze zijn vijf maanden geleden uit elkaar gegaan en hebben het hun beste vrienden nog steeds niet verteld. Zo delen ze een slaapkamer in het huisje in Maine, dat al tien jaar als locatie dienst voor het jaarlijkse uitje van hun vriendengroep. Hun jaarlijkse onderbreking van de wereld, waar ze voor een gezellige week hun dagelijks leven achter zich laten.

Alleen dit jaar liegen Harriet en Wyn zich door de week door. Want het huisje staat te koop en dit is de laatste keer dat ze allemaal samen op deze plek zullen zijn. Ze willen de sfeer niet verpesten, en dus besluiten ze net te doen alsof ze nog een stel zijn. Het is een vlekkeloos plan (als je het van een grote afstand bekijkt en door een met zonnebrandcrème besmeurde zonnebril). Hoe moeilijk kan het zijn om, na jaren verliefd te zijn geweest, een week lang te doen alsof… in het bijzijn van degenen die jou het beste kennen?

Een verhaal vol vriendschap, liefde en wijsheid dat je het gevoel geeft alsof je al je hele leven met de personages hebt geleefd.

In Happy Place volgen we Harriet en Wyn. Het perfecte stel dat al samen is sinds de universiteit. Of nouja, ze zouden het perfecte stel zijn, als ze nog samen waren. Harriet is vijf maanden na de bruik nog steeds vol liefdesverdriet. Ze snapt niet waarom Wyn het zo plots uitmaakte. Je voelt alle angst en woede van Harriet jegens Wyn – omdat ze hun relatie zo abrupt hebben beëindigd, omdat ze acht gelukkige jaren samen hebben weggegooid, en omdat ze naar het huisje kwam en geen kans heeft gehad om zich voor te bereiden op de schok om hem weer te zien. En hoewel het verhaal niet vanuit Wynn’s gezichtspunt wordt verteld, komen Wyns tegenstrijdige gedachten en gecompliceerde gevoelens heel duidelijk over. Het feit dat beide personages zo attent en vriendelijk zijn, zorgt ervoor dat je als lezer blijft hopen dat ze elkaar ergens op de weg gaan terug vinden. Maar ze worstelen niet alleen met het uiteenvallen van hun relatie. Beide hebben ze ook zo hun eigen problemen in de privé en werksfeer.

Met haar nieuwste boek Happy Place, wilde Emily Henry een boek schrijven dat een warme en gezellige ontsnapping zou zijn voor lezers. Een miniatuur happy place in boekvorm, dat niet alleen mensen vreugde brengt, maar hen eraan herinnert dat ze het ook verdienen. En dit boek doet dat allemaal en meer. Het is een fijne plek om in weg te duiken; een verhaal vol vriendschap, liefde en wijsheid dat je het gevoel geeft alsof je al je hele leven met de personages hebt geleefd. Hoewel het overkoepelende verhaal gaat over de band tussen vrienden en hoe vriendschappen evolueren en veranderen naarmate mensen ouder worden, draait de kern van het verhaal om Harriet en Wyn.

Happy Place is het soort roman dat zowel je hart breekt als tot de nok toe een gevoel van vreugde geeft. Het is een grappig, verdrietig en wijs verhaal vol lieve, levendige personages met herkenbare problemen. Het is tot nu toe mijn favoriete boek van Emily Henry en tegelijkertijd ook het eerste boek van haar waardoor ik begrijp waarom mensen zo weg zijn van haar!

Benieuwd naar mijn recensie over de andere boeken van Emily Henry? Klik dan hier.

Happy Place