Boekreview: Girl made of stars

Title: Girl made of stars
Author: Ashley Herring Blake
Publisher: HMH Books for Young Readers
Release date: Mei 2018
Genre: YA

Vanaf vandaag wil ik zo af en toe eens een Kobo plus tip met jullie delen. Voor wie Kobo plus nog niet kent, dit is het ebook abonnement van Bol.com en Kobo. Voor €9,99 per maand lees je onbeperkt Engelse en Nederlandse boeken die je online download en vervolgens automatisch op je ereader verschijnen. Girl made of stars van Ashley Herring Blake is zo’n boek die ik las met Kobo plus.

“Owen moet dit uitleggen. Want ja, ik weet dat hij zoiets nooit zou doen, maar ik weet ook dat Hannah nooit over zoiets zou liegen.”

Mara en Owen zijn tweeling broer en zus en heel erg close. Wanneer Mara haar vriendin Owen beschuldigd van verkrachting, weet ze niet wat ze moet denken. Is haar broer, van wie ze ontzettend veel houdt echt in staat tot een misdaad als deze? Verwikkeld tussen haar familie en haar eigen beeld van goed en fout, voelt Mara zich verloren. Tot overmaat van ramp verloopt alles ook nogal stroef tussen haar en haar beste vriendin Charlie, wat tegelijkertijd ook haar ex is.

Als Mara, Hannah en Charlie dit alles een plek proberen te geven, moet Mara ook nog dealen met een trauma uit haar eigen verleden..

In Girl made of stars volgen we Mara. Haar tweelingbroer wordt beschuldigd door één van haar beste vriendinnen van seksueel misbruik. Toen ik dit las in de synopsis wist ik meteen dat dit een enorm heftig verhaal moest zijn. Probeer het je eens in te beelden. Dat lukt niet he? Omdat het gewoon te verschrikkelijk voor woorden is. Tijdens het lezen probeerde ik me telkens in Mara haar schoenen te verplaatsen. Maar dat was echt ontzettend moeilijk. Want ja, natuurlijk is Owen haar broer. Ze kent hem beter dan wie dan ook. Maar tegelijkertijd is Hannah één van haar beste vriendinnen. Waarom zou ze over zoiets liegen? En wat doe je als je ouders van je verwachten dat je voor de volle 100% achter je broer gaat staan?

Dit verhaal zet je aan het denken en je leeft voortdurend mee met de hoofdpersoon Mara.

Ik kende de schrijfster van dit boek nog niet, maar ik ben helemaal verkocht. Ashley heeft Girl made of stars zo realistisch weten te schrijven. Het zet je aan het denken en je leeft voortdurend mee met de hoofdpersoon Mara. Wat ik ook heel mooi vind is dat het verhaal laat zien dat alles niet zo zwart en wit is als het lijkt. Nadat Hannah naar buitenkomt met haar verhaal, ben je geneigd om gelijk aan te nemen dat Owen een sukkel is. Natuurlijk moet Mara Hannah geloven en haar tweelingbroer haten. Ze moet Hannah verdedigen bij haar ouders. Althans, dat is wat je als eerste denkt als buitenstaander. Doordat we echter vanuit Mara lezen, ontdekken we dat het niet zo makkelijk is als het lijkt. Want natuurlijk houdt ze van haar broer en kan ze niet geloven dat hij werkelijk tot zoiets verschrikkelijks in staat is..

Onderwerp

Zoals al gauw duidelijk werd, gaat dit boek over seksueel misbruik. Een onderwerp wat vaker terugkomt in YA boeken. Toch vond ik Girl made of stars een heel eigen verhaal hebben. Naast seksueel misbruik komen er nog meer belangrijke onderwerpen aan bod zoals feminisme, biseksualiteit en genderneutraliteit. Belangrijke onderwerpen die nog steeds erg actueel zijn. Des te belangrijker is het dat er over geschreven blijft worden en ik vind dat Ashley dit ontzettend goed heeft gedaan.

Girl made of stars is een krachtig en hartverscheurend verhaal dat het absoluut verdient om gelezen te worden.

Wees voorbereid als je dit boek gaat lezen, want het is een ontzettend emotioneel verhaal. Het gebeurd niet vaak bij mij, maar ik heb wel wat tissues nodig gehad. Girl made of stars is zo ontzettend goed. Dit komt niet alleen door de personages, de dialogen en de schrijfstijl van Ashely. Hoewel al deze elementen ook echt prachtig waren. De reden dat dit verhaal zo sterk is, komt doordat het zo realistisch is geschreven. Zo eerlijk. Girl made of stars is een ontzettend belangrijk verhaal dat verteld over de nasleep van seksueel misbruik, verkrachting, maar gaat ook over familie, vriendschap en feminisme. Boven alles is het een krachtig en hartverscheurend verhaal dat het absoluut verdient om gelezen te worden.

Tip! Ik las dit boek als ebook via Kobo plus. Lees voor €9,99 per maand onbeperkt ebooks. Met Kobo plus lees je zowel Engels als Nederlands boeken. Ook een Kobo plus abonnement uitproberen? Klik hier.