Boekrecensie: A Torch Against The Night

Title: A Torch Against The Night
Author: Sanaa Tahir
Publisher: Razorbill
Release date: Augustus 2017
Genre: YA Fantasy

Nadat ik het eerste deel in de An Ember in the Ashes serie had gelezen, was ik zo enthousiast, dat ik besloot direct door te gaan in de serie. Het boek kent namelijk een open einde, waardoor je wilt weten hoe het verhaal verder gaat. Ik ben zo benieuwd hoe het Elias en Laia vergaat in A Torch Against The Night! Mocht je An Amber in the Ashes nog niet gelezen hebben, sla deze recensie dan over om spoilers uit deel 1 te voorkomen.

Na de gebeurtenissen van de vierde Beproeving jagen krijgsoldaten op Laia en Elias terwijl ze de stad Serra ontvluchten en een gevaarlijke reis ondernemen. Laia is vastbesloten om in te breken in de gevaarlijkste gevangenis van het rijk. Ze wil namelijk haar broer redden die gevangen zit in Kauf. Elias heeft Laia een belofte gedaan dat hij alles op alles zal zetten om haar hierbij te helpen. Zelfs als dat betekent dat hij zijn laatste kans op vrijheid moet opgeven.

Maar duistere machten, menselijk en buitenaards, werken Laia en Elias tegen. Het duo moet elke stap die ze zetten bevechten om hun vijanden te slim af te zijn: de bloeddorstige keizer Marcus, de genadeloze commandant, de sadistische gevangenis directeur en het meest hartverscheurende van alles, Helene – de voormalige vriendin van Elias en de kersverse bloedklauwier. Zal het Elias en Laia lukken om op tijd bij de gevangenis van Kauf te zijn?

In A Torch Against The Night volgen we opnieuw Laia en Elias. Ze zijn Serra ontvlucht, waardoor zowel de keizer, de commandant en de bloedklauwier de jacht op het duo hebben geopend. Ondertussen zet Laia alles op alles om haar broer uit de gevangenis van Kauf te bevrijden. In An Amber in the Ashes zagen we Laia zich ontwikkelen van een verlegen meisje tot een dappere dame. In A Torch Against The Night is ze een en al badass. Ik vond het heel leuk om te zien hoe ze is gegroeid.

Naast Laia en Elias, volgen we in dit tweede deel ook Helene, de bloedklauwier terwijl ze de klopjacht op het duo inzet. Haar verhaal vond ik het leukste uit dit deel omdat ze in een hele lastige situatie terecht is gekomen. Als bloedklauwier is ze verplicht om keizer Marcus te dienen wat betekent dat ze haar voormalig beste vriend Elias moet vermoorden. De voortdurende innerlijke tweestrijd maakt haar verhaallijn zeer vermakelijk.

Het ding met series is dat ik als lezer altijd bang ben dat het succes van het eerste deel niet overtroffen kan worden. Ook al ben je blij dat je favo verhaal nog niet eindigt, wil je ook geen rare nasmaak overhouden doordat een vervolgdeel niet is wat je ervan had gehoopt. Gelukkig weet Sabaa Tahir me in A Torch Against The Night opnieuw te verrassen. Het feit dat we een extra personage (Helene) gaan volgen draagt er aan bij dat het verhaal verfrissend blijft. Ik moet wel zeggen dat het verhaal op de helft wat in kakt en tegen het einde pas weer spannend wordt.

Actie, liefde, geheimen en verraad. Deze serie heeft het allemaal!

Ik begrijp helemaal waarom An Amber in the Ashes wereldwijd zo enorm populair is. Met A Torch Against The Night heeft Sabaa Tahir een sterk vervolg weten neer te zetten. Met onverwachte gebeurtenissen bleef ik nieuwsgierig tot de laatste pagina. Dat is denk ik toch wel de hoofdreden dat deze serie zo goed is en ik niet genoeg kan krijgen van Elias, Laia en Helene. Daarom ben ik na het lezen van dit deel direct verder gegaan in A Torch Against The Night. De recensie van dit derde deel in de serie volgt snel!

A Torch Against The Night