Boekrecensie: Stad vol geesten

Title: Stad vol geesten
Author: V.E. Schwab
Release date: Juli 2023
Genre: Middle Grade

Cassidy Blakes ouders zijn The Inspecters, een (best wel amateuristisch) team spokenjagers. In tegenstelling tot haar ouders die in het duister tasten, kan Cassidy zelf wél geesten zien. Sterker nog, haar beste vriend Jacob is een geest.

Als The Inspecters besluiten om het behekste Edinburgh in Schotland te bezoeken voor hun nieuwe tv-show, moeten Cassidy – en Jacob – mee. In Schotland is Cassidy omgeven door geesten, die niet allemaal even onschuldig zijn. En als ze Lara ontmoet die ook geesten kan zien, leert Cassidy dat ze een tussenreiziger is. Blijkbaar is het haar taak om ervoor te zorgen dat geesten voor eens en voor altijd achter de sluier blijven die de wereld van de doden scheidt van die van de levenden.

Cassidy weet nog niet zeker of ze deze nieuwe missie wil aangaan, maar ze weet wel dat de sinistere Rode Raaf die in de stad rondspookt niet in haar wereld thuishoort. Door haar krachten komt Cassidy in een episch gevecht terecht dat door de wereld van de levenden en de doden trekt. Ze zal alles op alles moeten zetten om heelhuids terug te keren en haar dierbaren te redden.

V.E. Schwab heeft met Stad vol geesten een meeslepend en avontuurlijk verhaal voor tieners geschreven.

In Stad vol geesten volgen we Cassidy Blake. Ze is enig kind en haar ouders zijn paranormale onderzoekers. Op haar laatste verjaardag had Cassidy een ‘bijna dood’ ervaring waardoor ze het vermogen heeft ontwikkeld over te steken en geesten te ontmoeten. Deze geesten zitten ‘vast’ aan de andere kant, maar zijn nog niet naar het hiernamaals. Eén van die geesten is haar beste vriend Jacob. Omdat het een geest is, kan niemand hem zien, behalve Cassidy.

Cassidy is dus best uniek. Ze is niet volledig levend, maar ook niet helemaal dood. Haar ouders weten hier overigens niets van af. Voor hun werk zijn ze wel bezig met geesten. Haar vader is daarin overigens erg sceptisch terwijl haar moeder gelooft dat geesten bestaan. Ze zou eens moeten weten..

V.E. Schwab heeft al meerdere titels op haar naam staan die wereldwijd enorm populair zijn. Denk aan Het onzichtbare leven van Addie La Rue bijvoorbeeld. Stad vol geesten is een kinder/jeugdboek. Wat eigenlijk in al haar boeken hetzelfde is, is de prachtige schrijfstijl. Als lezer word je interesse vanaf de eerste pagina al aangewakkerd. Ze weet ook de setting van het verhaal, Edinburgh, goed te omschrijven. Misschien niet de eerste plek waar je aan denkt voor een verhaal. Maar het mysterieuze en grauwe van de stad geeft juist een leuke dimensie aan het verhaal. Je voelt de sfeer goed aan wat het lezen nog leuker maakt.

Stad vol geesten is een meeslepend en avontuurlijk verhaal dat heel vlot is geschreven. Het is de start van een trilogie die al wat jaartjes terug is verschenen in Amerika. Dat Boekerij er voor kiest om deze serie te vertalen vind ik heel leuk. Tieners zullen smullen van de meeslepende wereld die V.E. Schwab heeft gecreëerd. Hoewel dit een trilogie is, wordt het verhaal wel goed afgesloten. Het is dus geen must om uiteindelijk de gehele serie te lezen. Al gok ik dat je dat na het lezen van Stad vol geesten juist wel zal willen!

Stad vol geesten