Boekrecensie: Zo lief als de dood

Title: Zo lief als de dood
Author: Holly Jackson
Publisher: Uitgeverij Volt
Release date: April 2022

Eén van de beste YA thrillerboeken die ik heb gelezen is Moordgids voor lieve meisjes van Holly Jackson. En ik ben niet de enige die dit boek fantastisch vond. Velen van jullie waren ook verkocht aan de spannende schrijfstijl van Holly en de avonturen van Pip Fitz-Amobi. Na Moordgids voor lieve meisjes volgende nog een tweede deel Lief meisje kwaad bloed. Wederom een spannend boek. Hoewel het nooit de bedoeling was van de auteur om er een trilogie van te maken, verscheen begin dit jaar toch nog een derde deel: Zo lief als de dood.

Let op. Deze recensie bevat spoilers over Moordgids voor lieve meisjes en Lief meisje, kwaad bloed.

Detective Pip Fitz-Amobi is inmiddels wel gewend aan online-doodsbedreigingen. Maar er is er een die haar niet loslaat, iemand die maar blijft vragen: wie zal je zoeken als jíj degene bent die verdwijnt? En de bedreigingen zijn niet alleen online, Pip heeft een stalker die weet waar ze woont. De politie weigert iets te doen en dan vindt Pip zelf een link tussen haar stalker en een lokale seriemoordenaar. De moordenaar zit al zes jaar in de gevangenis, maar Pip vermoedt dat de verkeerde man gepakt is…

Net zoals in de eerste twee delen, volgen we in Zo lief als de dood weer Pip. Waar Pip in de vorige delen altijd overkwam als een sterke en krachtige jonge vrouw, begint dit deel anders. Pip bevindt zich niet op een goede plek. Ze is nog steeds aan het bijkomen van Stanley’s dood aan het einde van het tweede boek. Ze slaapt vrijwel niet en koopt stiekem slaappillen van Luke. Dit is de drugsdealer die ook in de vorige delen van de serie al voorbij kwam. Om alles nog moeilijker te maken voor Pip, wordt ze ook nog eens gestalkt. Iemand heeft dode vogels en krijtfiguren zonder hoofd op haar oprit achtergelaten. Ook ontvangt ze raren Twitterberichten en e-mails. Pip zou Pip niet zijn als ze erachter wil komen wie haar stalker is. Net zoals de vorige keren, hoeft ze niet te rekenen op hulp van de politie en neemt ze het heft in eigen handen.

Met maar liefst 570 pagina’s, moet Holly Jackson angstaanjagend intelligent zijn om ons opnieuw op het puntje van onze stoel te laten zitten.

Dat ik groot fan was van de eerste twee boeken van Holly Jackson, mag inmiddels duidelijk zijn. Waar vervolgdelen (en zeker ongeplande vervolgdelen) vaak tegenvallen, weet Holly Jackson met Zo lief als de dood opnieuw te verrassen. Met maar liefst 570 pagina’s, moet Holly Jackson angstaanjagend intelligent zijn om ons opnieuw op het puntje van onze stoel te laten zitten. Het is een dik boek, maar elke pagina was perfect op elkaar afgestemd. Bovendien waren de details goed onderzocht en geloofwaardig. Elke keer als je denkt dat je plotwendingen voor was, word je opnieuw op het verkeerde been gezet door Holly.

Hoewel ik een klein beetje teleurgesteld ben dat de avonturen van Pip na Zo lief als de dood ophouden, ben ik ook onwijs blij dat Holly ons drie boeken lang heeft meegenomen in het leven van Pip. Ik heb bij ieder boek op het puntje van m’n stoel gezeten. Deze serie behoort absoluut tot de beste YA thrillers die ik ooit heb gelezen. Ik kijk dan ook enorm uit naar alle verhalen die Holly nog meer zal gaan schrijven!

Zo lief als de dood