Boekrecensie: Good Girl, Bad Blood

Title: Good Girl, Bad Blood
Author: Holly Jackson
Publisher: Electric Monkey
Release date: 30 april 2020

Niet zo lang geleden las ik Moordgids voor lieve meisjes van Holly Jackson. Een YA thriller waar ik echt doorheen vloog. Ik zat helemaal in het verhaal en ging iedereen verdenken. Het verhaal bleef spannend en vertraagde geen moment. Het fijne was dat ik al wist dat het tweede deel Good Girl, Bad Blood onlangs ook al was verschenen. Ik kon dan ook niet wachten om verder te lezen!

Pip is in Good Girls, Bad Blood geen detective meer. Met de hulp van Ravi heeft ze een podcast gelanceerd over de case die ze vorig jaar hebben opgelost. De postcast ging al snel viral maar Pip is vastbesloten om haar detectivedagen achter zich te laten. Maar ze komt toch op een punt dat ze haar belofte moet verbreken wanneer iemand die ze kent spoorloos blijkt te zijn. Jamie Reynolds is verdwenen, maar de politie kan en wil niets doen. Als zij het niet doen, dan doet Pip het wel. Het verschil met de vorige keer? Nu luistert iedereen mee via haar podcast. Maar zal ze Jamie op tijd vinden voordat het te laat is?

Om weer in het leven van Pip te duiken was heerlijk. Ik vind haar echt een hele toffe meid en heb het idee dat ze in Good Girl, Bad Blood echt is gegroeid als persoon. Ze is volwassener geworden, maar vooral ook wijzer. Zo vraagt ze nu hulp van haar omgeving en doet ze niet meer alles op eigen houtje. Haar inmiddels vriendje Ravi helpt haar ook waar hij kan. Maar het onderzoek deelt ze voornamelijk met de broer van de vermiste Jamie, Cameron. Stiekem vond ik het wel jammer dat er niet veel meer Pip en Ravi scenes waren. Dat vond ik in Moordgids voor lieve meisjes juist zo leuk.

Als je dacht dat Moordgids voor lieve meisjes niet te overtreffen viel think again. Met Good Girl, Bad Blood zet Holly Jackson opnieuw een razend spannende ya thriller neer.

Het grootste verschil tussen deze twee delen, is dat in het eerste deel personages overduidelijk goed of slecht waren. Er was niet echt een middenweg. In dit tweede deel is dat anders. Personages die in het eerste deel heel likeable waren, gedragen zich in dit deel heel raar. Maar ook andersom is het geval. De bad guys uit deel 1 blijken in dit tweede deel helemaal niet zo bad. Dit geldt overigens ook voor Pip zelf. Daarin vind ik dat de auteur Holly Jackson zelf ook echt is gegroeid. In beide boeken is het mysterie zelf steengoed uitgewerkt. Het leuke aan Good Girl, Bad Blood vond ik dat het om een actuele vermissing ging. Bij Moordgids voor lieve meisjes ging het om een verdwijning van een aantal jaar terug. Dat maakte deze case nog spannender denk ik.

Holly Jackson heeft zichzelf overtroffen. Good Girl, Bad Blood is spannend tot de laatste pagina. Bereid je voor. Eenmaal begonnen in dit boek kun je niet meer stoppen met lezen!

Als je mijn recensie van Moordgids voor lieve meisjes hebt gelezen, dan weet je hoe enthousiast ik was over het verhaal. De schrijfstijl van Holly Jackson leest heel prettig en ze weet me echt aan het boek vastgekluisterd te houden. Daardoor was ik wel nerveus voor het tweede deel. Ik wilde niet dat ik teleurgesteld zou worden. Maar dat is absoluut niet het geval! Dit tweede deel was misschien zelfs nog wel beter op bepaalde vlakken. En nu dacht ik echt dat ik Holly doorhad en wie ze als dader omschreef. Maar guess what? Ik zat er weer eens compleet naast. Well done Holly Jackson. Op Goodreads zag ik dat er nog twee delen in de maak zijn. Ik ben wel benieuwd in hoeverre dit concept blijft werken in zoveel delen. Maar misschien krijgen de boeken wel een hele andere wending. Ik kan in ieder geval niet wachten!

Heerlijk duurt het langst