Boekrecensie: A Song of Wraiths and Ruin

Title: A Song of Wraiths and Ruin
Author: Roseanne A. Brown
Publisher: Harper Collins Inc.
Release date: Juli 2020
Genre: YA Fantasy

Ik ben regelmatig op Youtube te vinden waar ik video’s over boeken kijk. Een boek die ik de afgelopen weken heel veel zag langskomen bij Booktubers is A Song of Wraiths and Ruin van Roseanne A. Brown. Omdat ik echt behoefte had aan een fantasy, leek het me leuk om deze te lezen. Meestal lees ik pas een fantasyboek als ik hoor en lees dat ze in Nederland ook hoog worden beoordeeld. Maar nu wilde ik eens in het diepe springen. Ik had er in Nederland namelijk nog niemand over gehoord. Benieuwd of ik enthousiast ben over A Song of Wraiths and Ruin?

Voor Malik is het Solstasia festival een manier om zijn door oorlog getroffen thuis te ontvluchten en een nieuw leven te beginnen met zijn twee zussen in Ziran. Maar als een wraakzuchtige geest zijn zes jaar oude zusje Nadia ontvoert, is de enige manier om haar terug te krijgen te voldoen aan de eis van de geest: de kroonprinses van Ziran, Karina vermoorden.

Terwijl Karina rouwt om de moord op haar moeder is het haar taak om het feestelijke Solstasia festival te leiden. Ze besluit om gebruik te maken van magie om haar moeder te laten herrijzen. Wat ze daar voor nodig heeft is het hart van een koning. De enige manier om daar aan te komen is om zichzelf uit te huwelijken aan de winnaar van het Solstasia kampioenschap.
Malik vindt op wonderbaarlijke wijze een manier om deel te nemen aan de wedstrijd. Het enige wat ze niet van elkaar weten is dat ze allebei elkaar willen vernietigen om iemand anders ervoor terug te krijgen. Na enkele ontmoetingen blijkt dat elkaar haten moeilijker is dan ze hadden verwacht. Zullen ze hun taak kunnen volbrengen?

In A Song of Wraiths and Ruin volgen we Malik en Karina. Beide zijn opgegroeid in een heel andere leefomgeving. Zo komt Malik van een door oorlog getroffen plek terwijl Karina is opgegroeid als dochter van de koningin en alles heeft wat haar hartje begeert. Maar ondanks dat draagt Karina een groot verdriet met zich mee. Haar zus en vader zijn namelijk omgekomen bij een brand.

Hoewel je het verdriet dat Karina meedraagt niemand toewenst, ben ik wel blij dat de auteur hiervoor heeft gekozen. Het maakte Karina menselijker. Want om eerlijk te zijn vond ik haar aan het begin van het verhaal maar een verwend nest. Malik daarentegen sluit je direct in je hart. Hij komt al snel over als een lieve en zorgzame jongen die niets liever wilt dan zijn zussen beschermen. En daar heeft hij ontzettend veel voor over. Zelfs als dat betekent dat hij de prinses moet vermoorden.

De auteur heeft ervoor gekozen om in perspectief af te wisselen tussen Malik en Karina. Ik vond dit een hele fijne manier van lezen. Zeker omdat het contrast tussen hen (zeker aan het begin) zo groot was. En tegelijkertijd strijden ze voor eenzelfde soort doel zonder dat van elkaar te weten. Ook de worldbuilding heeft de auteur uitstekend aangepakt. Het Solstasia festival is een heel groot feest voor de bewoners, maar draagt een duister verleden met zich mee. Vanaf dat moment wordt de magie geïntroduceerd in het boek. Persoonlijk heb ik vrij weinig met magie. Ik denk dat dat juist het element in fantasyboeken is waar ik me totaal niet in kan vinden. Zodra de magie aan bod kwam, werd het ook steeds moeilijker voor me om door het verhaal heen te komen. Zeker omdat de magie steeds meer de overhand krijgt in het verhaal.

Toch bleef ik geboeid en dat heeft alles te maken met de geweldige plottwisten die de auteur in het boek heeft verwerkt. Eigenlijk viel er tijdens het lezen vrij weinig te voorspellen waardoor ik nieuwsgierig bleef tot de laatste bladzijde.

Een geweldige wereld,  ijzersterke personages én steengoede plottwists!

A Song of Wraiths and Ruin is het debuut van Roseanne A. Brown. En wat voor één! Het feit dat ze zo’n geweldige wereld heeft weten neer te zetten met ijzersterke personages én steengoede plottwists maakt mij heel nieuwsgierig naar wat ze nog meer in petto heeft. Inmiddels is er ook al bekend dat A Song of Wraiths and Ruin een vervolg krijgt. Ondanks alle magie, ben ik wel nieuwsgierig naar hoe dit verhaal afloopt. Maar ik hoop stiekem ook dat Roseanne hele nieuwe verhalen gaat schrijven in de toekomst. Het is zeker een auteur om in de gaten te houden. Wat betreft dit boek, hou je van sterke worldbuilding, goed uitgewerkte personages en magie? Dan is dit echt wat voor jou!

A Song of Wraiths and Ruin