Boekrecensie: Water

Title: Water
Author: Holly Black
Release date: Augustus 2021
Genre: Fantasy

Na de zeer spannende en indrukwekkende Elfhame trilogie van Holly Black, is YA fantasy in Nederland weer gaan leven. De uitgeverij zag dit ook en besloot daarom de eerder geschreven trilogie Faeri van Holly Black ook te vertalen. Water is daar het eerste deel van en speelt zich af in dezelfde wereld.

Als je bij Faeries denkt aan zachtaardige sprookjesfiguren, dan moet ik je -teleurstellen. Deze Faeries zijn sinistere, verwilderde schepsels die enkel chaos aanrichten. Chaos die je met een beetje pech je leven kan kosten.

Als klein meisje had Kaye drie Faerievrienden van wie ze dacht dat ze denkbeeldig waren. Als ze jaren later een zwaargewonde Faerie aantreft en zijn leven redt, realiseert ze zich dat de fantasiewereld uit haar jeugd maar al te echt is – en gevaarlijker dan ze ooit had kunnen vermoeden. Tegen wil en dank raakt Kaye verstrikt in een eeuwenoude machtsstrijd tussen twee rivaliserende Faerierijken. Voor hen is ze slechts een pion in een strijd die haar dood zou kunnen worden. Kaye is echter niet van plan zich zomaar gewonnen te geven, en roept de hulp in van een mythisch waterwezen. Maar in het land van de Faeries heeft alles een prijs.

In Water volgen we Kaye. Op het eerste oog lijkt ze een normaal meisje. Ze woont samen met haar moeder bij haar oma in huis. Haar moeder is van beroep danseres, maar kan geen werk vinden. Mede daarom is Kaye het gewend om veel te verhuizen. Tot ze weer terug zijn bij haar oma. Kaye is een meisje die overal op afgaat. Ze is nieuwsgierig en wil haar eigen beslissingen kunnen maken. Sinds jong af aan heeft ze al ‘denkbeeldige’ vrienden volgens haar moeder en haar beste vriendin. Maar als Kaye jaren later een zwaargewonde Faerie aantreft, weet ze dat het echt is en staat haar leven op het punt drastisch te veranderen.

Water is duister, mysterieus en magisch. Een ideale urban fantasy voor de beginnende fantasylezer.

Wat ik zelf erg fijn vind aan Water, maar ook aan de Elfhame serie van Holly Black, is dat het ubran fantasy is. Dat wil zeggen dat het verhaal zich wel (deels) afspeelt op de aardse wereld. Zeker voor beginnende fantasy lezers is dit heel fijn. Zo heb je toch wat houvast. Ook legt Holly heel rustig uit in Water, wat Faerie zijn precies inhoudt. Water kent een veel rustigere opbouw dan de Elfhame trilogie. Mocht je beide series niet hebben gelezen, dan raad ik je ook aan om met Water te beginnen. Zie het als een introductie op de wereld waarin de Elfhame serie zich ook afspeelt.

Dat Holly Black bij Water voor een rustige opbouw heeft gekozen waarin het hoofdpersonage (en dus ook de lezer) de wereld leert kennen, vind ik een begrijpelijke keuze. Zeker voor de lezer voor wie fantasy nog heel nieuw is. Voor de gevorderde fantasy lezer, of de lezer die Holly Black haar Elfhame trilogie al heeft gelezen, kan Water daarom wat minder krachtig overkomen. Wat ik wel heel tof vond is dat Holly opnieuw een duister, mysterieus en magisch tintje aan heeft weten te geven. Dat houdt je als lezer geboeid. Ik ben daarom erg benieuwd wat Kaye nog meer gaat beleven in het volgende deel.

Water