Boekrecensie: Het onzichtbare leven van Addie LaRue

Title: Het onzichtbare leven van Addie LaRue
Author: V.E. Schwab
Release date: Januari 2021
Genre: Fantasy

Victoria Schwab. Als je een groot liefhebber bent van fantasy boeken, dan is er een grote kans dat je deze naam al eerder hebt gehoord. Victoria is namelijk een bekende in het fantasy-genre en heeft al heel wat boeken geschreven. Het onzichtbare leven van Addie LaRue is haar nieuwste boek dat recent is vertaald in het Nederland en tevens mijn eerste boek van haar.

Frankrijk, 1714. Als Adeline LaRue wordt uitgehuwelijkt, smeekt ze om meer tijd en een leven in vrijheid. Haar wens gaat in vervulling, maar tegen een vreselijke prijs. Addie zal eeuwig leven, en is gedoemd te worden vergeten door iedereen die ze ontmoet. Zelfs haar ouders vergeten hun dochter op slag en jagen haar hun huis uit.

Ontheemd en alleen begint Addie aan een betoverend avontuur dat eeuwen en continenten omspant. Van de achttiende-eeuwse salons van Parijs tot de straten van het moderne New York: Addie leert overal overleven. Maar terwijl haar tijdgenoten de geschiedenisboeken in gaan, blijft Addie onopgemerkt bestaan. Dag na dag, jaar na jaar.

Tot ze op een dag een boekhandel in stapt en iemand haar voor het eerst in driehonderd jaar herkent…

In Het onzichtbare leven van Addie LaRue volgen we Addie tijdens haar reis van 300 jaar. Je leert waarom en hoe ze in deze situatie terecht is gekomen, Maar het lijkt op geen enkele manier op andere verhalen waarin tijdreizen centraal staat. Addie leeft dan wel al 300 jaar, niemand onthoudt haar. Zodra er een deur tussen Addie en de ander dichtvalt, is ze vergeten. Een verschrikkelijke manier om te leven lijkt me.

Addie is een meisje die eigenlijk in de verkeerde tijdsperiode is geboren. Ze was op jonge leeftijd al erg vooruitstrevend en in veel opzichten een feminist. Addie is avontuurlijk en wilt de wereld ontdekken. Helaas denken haar ouders daar anders over. Ze zou dood ongelukkig worden van het leven die haar ouders voor haar hebben uitgestippeld. Daarom kiest ze voor de enige uitweg die ze maar kan bedenken. Niet wetende dat deze uitweg ook haken en ogen heeft. Maar Addie is een strever en een doorzetten. Opgeven is geen optie voor haar en daarom probeert ze haar leven zo goed als mogelijk voort te zetten. Ik had echt bewondering voor Addie en leefde ook zeker met haar mee.

Het onzichtbare leven van Addie LaRue is in één woord gewoon fantastisch. Dit prachtig geschreven verhaal wil je omarmen en niet meer loslaten.

Toch waren de personages uit Het onzichtbare leven van Addie LaRue niet de reden waarom ik zo heb genoten van dit boek. Dat had alles te maken met de prachtige schrijfstijl van Victoria Schwab. Het is bijna poëtisch. Haar volwassen romans schrijft ze onder de naam V.E. Schwab. Dit was tevens mijn eerste boek van haar, maar ik heb er onwijs van genoten. En hoewel dit zeker geen verhaal is waar je vlot doorheen gaat, is elke bladzijde het waard om te lezen. We volgen Addie in het heden, gecombineerd met flashbacks naar het verleden. Victoria Schwab brengt met het verhaal van Addie een belangrijke boodschap over naar de lezer. De rode lijn in het boek gaat over ergens bij willen horen en je erkend willen voelen. Addie wilt iets achter laten in de wereld. En laat dat nou precies hetgeen zijn wat ze niet kan.

Ik ben ontzettend blij dat ik het diepe in ben gesprongen en Het onzichtbare leven van Addie LaRue ben gaan lezen. Ik had van te voren totaal niet verwacht dit boek zo leuk te gaan vinden. Voor mijn gevoel heb ik iedere vrije minuut van de week gelezen en toch deed ik er best lang over om het boek uit te lezen. Dit komt door de prachtige manier waarop het geschreven is. Daar wil je als lezer je tijd voor nemen en ik kan je dat ook alleen maar aanraden te doen. Ik snap wel waarom Victoria Schwab zo populair is. De weg naar haar andere boeken is voor mij met Het onzichtbare leven van Addie LaRue zeker geopend!

Het onzichtbare leven van Addie LaRue