Boekrecensie: This Savage Song

Title: This Savage Song
Author: V.E. Schwab
Publisher: Greenwillow Books
Release date: Juli 2016
Genre: Fantasy
Rating: ★★★★★ 4.0

Door Het onzichtbare leven van Addie LaRue kan ik een nieuwe auteur toevoegen aan mijn tbr lijstje. Ik heb het uiteraard over Victoria Schwab. Voor velen van jullie zal het allang geen verrassing meer zijn dat ze hele toffe boeken schrijft. Voor mij ging er een wereld open. Na Addie LaRue kon ik dan ook niet wachten een andere serie van haar te lezen. Ik besloot voor de duologie Monsters of Verity te gaan waarvan This Savage Song het eerste deel is.

Kate Harker en August Flynn zijn de erfgenamen van een verdeelde stad. Een stad waar het geweld is losgebarsten om echte monsters voort te brengen. Kate wil alleen maar net zo meedogenloos zijn als haar vader. Hij laat de monsters vrij rondlopen terwijl de inwoners van zijn deel van de stad betalen voor zijn bescherming. Het enige wat August wil is een normaal mens zijn en net zo goedhartig als zijn eigen vader. Hij wil een grotere rol spelen bij het beschermen van de onschuldigen, maar dat lijkt onmogelijk. August is namelijk één van die monsters. Iemand die een ziel kan stelen met het maken van muziek.

Als de kans zich voordoet om Kate in de gaten te houden, die net uit haar zesde internaat is gezet en naar huis is teruggekeerd, zet August alles op alles om haar in de gaten te houden. Eindelijk kan hij ook van toegevoegde waarde zijn. Maar Kate ontdekt het geheim van August, en na een mislukte aanslag moet het paar vluchten voor hun leven..

In This Savage Song volgen we zowel Kate Harker als August Flynn. De stad waar ze wonen, Verity, is opgesplitst in twee delen: Noord en Zuid. Het Noorden is in handen van de vader van Kate. In zijn deel van de stad kun je je veiligheid kopen en kun je leven alsof er niets aan de hand is. In het Zuiden is de vader van August de leider, Henry Flynn. In dit deel van de stad is iedereen bereid te vechten tegen de monsters. Dit stuk wordt heel duidelijk uitgelegd aan het begin van het verhaal. Daarna wordt het een stuk ingewikkelder als de verschillende monsters worden uitgelegd. Het duurde voor mij best een tijd voor ik begreep hoe deze wereld in elkaar zat. Er zijn drie soorten monsters: Corsai, Malchai en Sunai. Die laatste zijn erg zeldzaam en bestaan er tot zover bekend maar drie van. Ze zijn allemaal geadopteerd door Henry en zijn vrouw wat betekent dat August een Sunai is.

Jaren geleden is er vrede gesloten tussen beide delen van de stad met de belofte dat ze elkaar met rust laten. Maar rumor has it dat deze vrede op het punt staat verbroken te worden. Daarom laat Henry zijn zoon August infiltreren op de school waar Kate naartoe gaat zodat hij haar in de gaten kan houden. Maar Kate is slimmer dan ze dachten. Ze komt binnen no time achter het geheim van August..

Ik leerde Victoria Schwab haar schrijfstijl kennen door Het onzichtbare leven van Addie LaRue, maar This Savage Song is weer compleet anders geschreven. Dat heeft er deels mee te maken dat de laatst genoemde een YA Fantasy is en Addie LaRue een volwassen fantasy. Desalniettemin heb ik bij beide boeken enorm genoten van Victoria’s schrijfstijl. This Savage Song is een urban fantasy met dystopische elementen. Het begin was wat moeizaam doorheen te komen. Niet omdat het niet leuk was, maar ik vond de wereld en de verschillende type monsters moeilijk te begrijpen. Als je dat eenmaal doorhebt, vlieg je door het verhaal heen. Het is ontzettend spannend en actiegericht geschreven. Hoewel dit boek over monsters gaat, deed het me toch regelmatig denken aan Twilight. De monsters hadden net zo goed vampiers kunnen zijn.

Dit boek deed me regelmatig denken aan Twilight.

This Savage Song heeft me positief verrast. De personages Kate en August zijn heel leuk om te volgen. Mede daardoor merkte ik dat ik vaak wilde doorlezen en vlot door het boek heen ging. Ook weet Victoria Schwab de spanning goed op te bouwen en aan te houden tot de laatste pagina. Het verhaal kakte op geen enkel moment in. Hoewel het begin dus even moeilijk voor me was, kon ik nadat alles duidelijk was geworden, niet anders dan doorlezen. Voor mijn doen had ik deze fantasy dan ook super snel uit. Ik heb deel twee direct toegevoegd aan mijn tbr. Verhalen over monsters klinken heftig en daarmee is deze duologie denk ik zeker niet voor iedereen. Maar als je Twilight leuk vond, dan is dit zeker een serie voor jou!

Het onzichtbare leven van Addie LaRue