geluk

Boekreview en giveaway: Liefde & Geluk

Title: Liefde & Geluk
Author: Jenna Evans Welch
Release date: september 2018
Genre: Young Adult

In 2017 las ik Liefde & Gelato van Jenna Evans Welch. Een review van dit boek kun je hier lezen. We waanden ons allemaal een aantal uur in Toscane. Met veel pizza en ijs was dit één van de leukste boeken die ik las vorig jaar. Ik keek al maanden uit naar het vervolg Liefde & Geluk. Ook mag ik een exemplaar weggeven van dit boek. Dus lees snel verder wat je moet doen om hier kans op te maken!

Kan een roadtrip door Ierland haar gebroken hart helen? Addie heeft iets ongelooflijk stoms gedaan. Nu is ze diep ongelukkig, en ze is bang dat haar hele toekomst in puin ligt. Wat niet helpt is dat ze ook nog voortdurend ruzie met haar broer Ian heeft, die wil dat ze alles opbiecht aan hun ouders. Ze hoopt dat de over-de-top-bruiloft van haar tante in Ierland haar kan afleiden, maar dan gooit Ian al hun vakantieplannen overhoop, en voor Addie weet wat haar overkomt, zit ze in een piepkleine auto samen met Ian en zijn Ierse vriend Rowan, die ze met iedere afgelegde kilometer leuker begint te vinden. Wat volgt is een wilde roadtrip door het sprookjesachtige Ierland, met als enige houvast de reisgids Ierland voor mensen met liefdesverdriet.

Na een gruwelijke gebeurtenis aan het einde van het schooljaar wil Addie graag een oceaan tussen haar problemen en zichzelf. Hoewel het haar onmogelijk lijkt te ontsnappen aan het drama van de middelbare school met haar broer, Ian, die Addie constant herinnert aan haar problemen bij elke stap. Zelfs ook tijdens het huwelijk van hun tante bij de prachtige Cliffs of Moher. Ook het winderige landschap lijkt Addies gedachten van thuis niet weg te kunnen vegen. Addie hoopt echter dat haar reis naar Italië met Ian om Lina te bezoeken haar de vrede zal geven die ze nodig heeft. Totdat Addie merkt dat ze gevangen zit in een mini auto met Ian en zijn schattige Ierse vriend Rowan. In plaats van naar Italië te gaan, belandt ze in een onverwacht Iers avontuur!

Hoofdpersonage

In Liefde & Geluk volgen we Addie, de beste vriendin van Lina. We hebben Addie al een beetje leren kennen in Liefde & Gelato. Lina belde en mailde regelmatig met haar beste vriendin vanuit Italië. Addie is een personage waar veel mensen zich mee zullen kunnen identificeren omdat ze worstelt met zichzelf en probeert te ontdekken wie ze is. Ik vond het leuk dat ze heel menselijk was. Addie maakte een fout door de verkeerde jongen te vertrouwen. Dit was niet alleen heel erg verdrietig, maar ze kreeg hierdoor ook een verstoorde relatie met haar broer Ian. Door het hele verhaal heen vindt Addie manieren om te groeien en te leren van haar fouten in het verleden.

Inhoud & schrijfstijl

Het viel me eigenlijk al heel snel op toen ik begon met lezen, dat dit boek heel anders is als zijn voorganger. Elk hoofdstuk begint met een fragment uit een reisgids Ierland voor mensen met liefdesverdriet. Ook focust dit boek zich veel meer op de familierelatie dan op een liefdesrelatie. Ik had verwacht dat ik dit jammer zou vinden, maar eenmaal aan het lezen, vond ik dit juist wel goed van de schrijfster. Ze wilde overduidelijk geen kopie maken van Liefde & Gelato, maar een toevoeging daarop schrijven. Waar Liefde & Gelato met name inzoomt op een liefde, zoomt Liefde & Geluk in op de onvoorwaardelijke liefde tussen broers en zussen.

Wat beide boeken gemeen hebben, is dat Welch de locatie waarin het verhaal zich afspeelt een grote rol heeft gegeven. Liefde & Geluk speelt zich af in Ierland. Nu ben ik daar nog nooit geweest, wat het moeilijker maakte om een beeld te vormen bij de omschrijvingen die Jenna doet. Bovendien spreekt Italië veel meer voor zichzelf. Je hoeft daar niet te zijn geweest om je er een beeld bij te kunnen vormen. Ik had dus wel wat minder ‘oja!’ of ‘ooh ik zie dit nu helemaal voor me’ momenten. Wel heb ik nu een beeld van Ierland dat alles daar om je heen groen is!

Wat ik heb gemerkt, is dat Welch heel luchtig schrijft. Dit maakt haar boeken perfecte summer reads. Je vliegt er echt doorheen. Lekker nog even nazomeren dus aan het begin van de herfst :p!

Liefde & Geluk is naar mijn mening een prima vervolg op Liefde & Gelato. Verwacht alleen geen kopie, want dit tweede deel is zeker te weten weer heel anders dan zijn voorganger en is dan ook prima te lezen als een opzichzelfstaand boek. Ik had stiekem gehoopt dat Lina, het hoofdpersonage uit Liefde & Geluk een wat grotere rol zou hebben, maar tegelijkertijd was het helemaal prima zo. Het verhaal draaide immers om Addie en niet om Lina. Schaaf je verwachting hierover dan ook bij voordat je begint met lezen. Dan kun je je daar ook niet meer aan storen. Dat de familie relatie zo’n grote rol heeft in dit verhaal, vond ik een groot pluspunt. Ook heb ik enorm kunnen lachen om de vriend van Ian, Rowan. Respect ook voor hem dat hij drie dagen lang tussen het gekibbel van een broer en zus moest zien te overleven!

Winactie

In samenwerking met Harper Collins mag ik ook een exemplaar van dit boek weggeven. Ben jij net zo verliefd op Liefde & Gelato als ik en kun je niet wachten om het vervolg Liefde & Geluk te lezen? Volg mij dan op Instagram. Je kunt me vinden via @booksanddreamsnl en laat in een reactie weten waarom jij dit boek wil lezen.

dimly