Boekrecensie: Mijn jaar na jou

Title: Mijn jaar na jou
Author: Nina de Pass
Publisher: Best of YA
Release date: april 2020
Genre: YA Contemporary
Rating: ★★★★✩ 4.0

Wat een mooie cover! Dat was één van de eerste dingen die ik dacht toen ik Mijn jaar na jou zag staan in de catalogus van Best of YA. Dit verhaal klonk ingrijpend. Na een aantal boeken met een feelgood tintje, was ik wel weer toe aan een wat emotioneler boek. Benieuwd wat ik van Mijn jaar na jou vond? Je leest het hier.

Oudjaarsavond, San Franciso. Het feest van het jaar eindigt in een tragisch ongeluk. Cara overleeft het. Haar beste vriendin Georgina niet. Negen maanden later besluit Cara’s moeder dat een kostschool in de Zwitserse Alpen de nieuwe start is die haar rouwende dochter nodig heeft. Maar Cara weet dat het niks uitmaakt; Georgina is weg en niets zal haar terugbrengen.

Op haar nieuwe school weet niemand iets over Cara’s verleden en ze is van plan dat zo te houden. Maar hoe ze ook haar best doet om afstand te bewaren, haar nieuwe vrienden breken de muur die ze zo zorgvuldig had opgebouwd langzaam af. Vooral de ongewone, oprechte Hector, die beter dan wie dan ook begrijpt hoe ze zich voelt. Hoe dichter Cara naar Hector toe groeit, hoe meer Georgina wegglijdt. Het leven omarmen betekent dat ze het verleden moet loslaten, maar Cara weet niet zeker of ze wel een tweede kans verdient.

In Mijn jaar na jou volgen we Cara in de nasleep van een verschrikkelijke gebeurtenis. Cara was namelijk betrokken bij een ernstig auto ongeluk. En niet zo maar eentje. Een ongeluk waarbij haar beste vriendin het niet overleefde. Cara zat achter het stuur en kwam er wonder boven wonder, levend van af. Daardoor loopt Cara al maanden met een enorm schuldgevoel rond. Want waarom mocht zij het wel overleven en Georgina niet? Haar moeder weet ook geen raad meer met Cara in hun woonplaats Californië. Daarom besluiten haar moeder en stiefvader dat het wellicht een goed idee is als Cara naar een kostschool in Zwitserland gaat.

Ik heb Cara leren kennen als een jong meisje die rondloopt met een gigantisch verdriet en schuldgevoel. Ze is heel hard voor zichzelf en wil niemand toelaten in haar leven. Bang dat ze haar niet begrijpen en bang dat ze daardoor G langzaam gaat vergeten. Bovendien vindt Cara dat ze het absoluut niet verdient om nieuwe vrienden te maken. Haar kamergenootje Ren laat ze dan ook maar moeilijk toe. Ren is een super lief meisje. Ondanks dat Cara erg gesloten is en weinig loslaat of enig uiting van waardering laat blijken, blijft Ren Cara helpen. Als je dat geen echte vriendin kunt noemen?

Als mijn informatie klopt is Mijn jaar na jou het debuut van Nina de Pass. Ik weet niet hoe oud ze is, maar volgens mij is ze nog erg jong. Des te knapper vind ik het dat ze dit boek heeft geschreven. Ik vond dat je namelijk helemaal niet merkte tijdens het lezen dat dit wellicht een debuut van de auteur zou kunnen zijn. Haar schrijfstijl komt ervaren over. Korte hoofdstukken zorgen ervoor dat je vrij snel door het verhaal heen gaat. Ook zat er een onverwachte wending in het boek wat laat zien dat Nina een hele goede auteur is. Mijn jaar na jou lezen we vanuit Cara’s perspectief. Als lezer word je dus constant geconfronteerd met haar verdriet en schuldgevoel en ga je echt met haar meeleven.

Mijn jaar na jou is een ingrijpende young adult over verdriet, schuldgevoel, vriendschap en vergeving.

Boeken waar het hoofdpersonage rondloopt met een gigantisch schuldgevoel, vind ik vaak zo hetzelfde. Dat schuldgevoel is vaak onterecht en de persoon zelf beseft dat dan pas aan het eind van het verhaal. Een soortgelijk iets had ik ook verwacht bij Mijn jaar na jou. Deels was dat ook zo, maar toch heeft Nina er een verrassende wending in weten te krijgen. Een wending waardoor het boek voor mij punten scoort. Als je van aangrijpende young adult boeken houdt, dan hoort Mijn jaar na jou zeker op dat lijstje. Het is een verhaal over verdriet, schuldgevoel, vriendschap en vergeving dat van mij net 4,5 sterren krijgt.

De Beminde