Boekrecensie: Oost west thuis best

Title: Oost west thuis best
Author: Linda Holmes
Publisher: Luitingh-Sijthoff
Release date: juni 2020

Oost west thuis best ben ik al een aantal keren tegengekomen online in haar originele taal. Het debuut van Linda Holmes Evvie Drake Starts Over is namelijk zeer geliefd online. Toen ik door de Nederlandstalige uitgever werd gevraagd of ik het boek wilde lezen, hoefde ik dus ook niet lang na te denken. Inmiddels was ik al erg nieuwsgierig gemaakt!

Oost west, thuis best – maar niet voor Evvie Drake. Het is een jaar geleden dat Evvies man plotseling overleed. Haar beste vriend Andy denkt dat ze rouwt, en Evvie laat hem in die waan – maar eigenlijk weet ze niet wat ze met het geld en het grote huis aan moet.

Dean Tenny was ooit topsporter, maar zijn ster is gevallen. En hij kan niet eens aan zichzelf uitleggen hoe het komt. Andy stelt voor dat Dean bij Evvie komt wonen, in het appartement aan de achterkant van haar huis. Evvie stemt in, maar ze spreken één ding af: Dean vraagt niet naar Evvies man, en Evvie vraagt niet naar Deans mislukte carrière. Een duidelijke regel, maar gek genoeg worden regels altijd verbroken…

Kunnen Evvie en Dean over hun verleden heenstappen en aan iets nieuws beginnen?

In Oost west thuis best volgen we Evvie. Ze staat op het punt om haar man te verlaten. Maar wanneer Evie haar spullen aan het inladen is in de auto, wordt ze gebeld door het ziekenhuis met slecht nieuws. Tim heeft een ernstig ongeluk gehad. Het boek laat het leven van Evvie zien nadat Tim overlijdt. Een periode waarin Evvie nauwelijks het huis uitkomt. Iedereen denkt dat ze rouwt. Ze heeft namelijk niemand vertelt dat ze op het moment dat Tim overleed, op het punt stond hem te verlaten. Zelfs haar beste vriend Andy niet. Evvie was een heel leuk personage om te volgen. Haar innerlijke dialogen waren heerlijk om mee te krijgen. Ze is niet perfect, maar dat maakt haar juist zo likeable.

Naast Evvie volgen we Dean. Dean is een vriend van Andy uit New York waar hij als pitcher speelt bij de Yankees. Maar op een dag is hij zijn gave om ballen te werpen compleet verloren. Hij heeft geen idee hoe dat komt, maar één ding is duidelijk. De ster in hem, is niet meer. Hij besluit de drukte van Manhattan achter zich te laten en onderhuurt het appartement dat aan Evvie’s huis vastzit. Dean is een hele slimme en charmante man. Dit komt vooral naar voren in de gesprekken die hij met Evvie voert. Hij heeft een interessante manier om zichzelf bezig te houden nu hij niet meer sport. Zo is hij helemaal weg van oude pinballapparaten.

Oost west thuis best is geschreven door Linda Holmes. Ik ben dit boek al regelmatig tegengekomen onder de Amerikaanse naam. Daar is dit boek al een tijdje uit en erg geliefd. En dat begrijp ik wel. Het boek is geschreven vanuit de derde persoon. Na alle boeken die in ik-vorm geschreven zijn, was dit wel weer eens een fijne afwisseling. Daarnaast vond ik de humor die Linda in haar verhaal heeft verwerkt heerlijk om te lezen. Het past helemaal bij het feelgood genre. Maar dat betekent niet dat Oost west thuis best geen diepte heeft. Het personage Evvie leert gedurende het verhaal steeds meer over andere mensen vertrouwen. Na haar ervaring met emotionele mishandeling door haar man, heeft ze heel wat te overwinnen. Daar leer je naarmate het verhaal vordert steeds meer over. Daarnaast moet ze ook leren om te gaan met veranderingen.

Linda Holmes weet een lach op het gezicht van de lezer te krijgen, maar is ook niet bang om de diepte op te zoeken.

Ik begrijp de internationale lezers wel die dit boek al met veel enthousiasme hebben gelezen. Wat een verfrissende feelgood roman is Oost west thuis best. Linda Holmes weet een lach op het gezicht van de lezer te krijgen, maar is ook niet bang om de diepte op te zoeken. Net als elke feelgood roman bevat ook dit boek een romantische verhaallijn. Maar ik vond de ontwikkeling die Evvie heeft doorgemaakt waarin ze is gegroeid als mens misschien nog wel vermakelijker. Wat een fijn zomers boek die je gegarandeerd wat uurtjes vermaak gaat brengen!

Heerlijk duurt het langst