Boekrecensie: Op goed geluk

Title: Op goed geluk
Author: Jenny Colgan
Publisher: Luitingh Sijthof
Release date: Maart 2021
Genre: Feelgood Roman

Als je van feelgood romans houdt, dan zal Jenny Colgan geen onbekende naam voor je zijn. Ze schreef al eerder De Kleine Bakkerij serie en de zeer geliefde Café, zon en zee serie. Deze maand is haar nieuwste boek uitgekomen Op goed geluk. Dit is het eerste deel in een gloednieuwe serie.

Bibliothecaris Nina weet precies wat mensen moeten lezen. Op goed geluk maakt ze een keuze: welk boek helpt tegen liefdesverdriet en welk verhaal de eenzaamheid kan verjagen. Maar als de bibliotheek sluit en Nina werkloos wordt, helpen boeken haar ook niet. Of toch wel? Nina opent haar eigen, heel bijzondere boekwinkel: ze rijdt met een boekenbus door de Schotse Hooglanden. Maar een happy end is in het echte leven ietsje ingewikkelder dan in een roman. Gelukkig is er de ietwat knorrige, maar heel aantrekkelijke huisbaas die haar steeds redt uit de zoveelste noodsituatie.

In Op goed geluk volgen we Nina. Ze werkt als bibliothecaris en heeft het reuze naar haar zin. Ze houdt ervan om de perfecte match te vinden tussen een persoon en een boek. Maar als ze plots het nieuws ontvangt dat de bibliotheek sluit en ze werkloos wordt, staat haar leven even op z’n kop. Ze kan solliciteren bij een centraal gelegen bibliotheek met veel meer technologie, maar dat betekent wel dat ze met al haar collega’s zal moeten gaan concurreren voor dezelfde functie. Ze besluit het helemaal anders aan te pakken en haar droom van vroeger af te stoffen: een eigen boekenwinkeltje op wielen.

De manier waarop Nina naar boeken kijkt is zo mooi en herkenbaar. Ik vond haar een heel fijn personage om te volgen. Ze is meestal een beetje naïef, maar kan ook zeker fel zijn als de situatie daar om vraagt. Ze doet wat ze wil en dat kan ik alleen maar bewonderen. Dit is een feelgood boek en wat ik kenmerkend aan dit genre vind, is dat de personages vaak net wat te mooi en perfect zijn. Dat is bij dit boek net zo. Maar soms is dat helemaal oké. Bij dit genre mag dat.

Een ode een boeken en een flinke dosis romantiek. Wat wil je nog meer?!

Ik heb inmiddels al best wat boeken van Jenny gelezen. Het leuke aan haar boeken vind ik dat alle personages in een boek aanvoelen als één grote familie. Dat is echter niet wat er bij Op goed geluk uitsprong. Dit verhaal is een ode aan boeken. Jenny maakt veel verwijzingen naar bekende auteurs en zeer bekende titels. Met dit uitgangspunt plus een flinke dosis romantiek, is dit boek ideaal voor heel wat lezers. Wat ik ook kenmerkend vind aan Jenny Colgan, is dat de locatie waar haar verhaal zich afspeelt er altijd uitspringt. In dit geval geldt dat voor Schotland. Ze neemt je helemaal mee in het landschap en het klimaat die daarbij hoort. Dit alles weet ze op een begrijpelijke, vlotte manier te doen.

Als je al fan bent van Jenny Colgan, dan is Op goed geluk sowieso een aanrader voor je. Jenny is een kei in je als lezer het feelgood gevoel te geven. Je kunt weer heerlijk wegduiken in een nieuwe omgeving en kennismaken met nieuwe personages. De romance in Op goed geluk vond ik wat minder. Die was in haar andere series sterker en daardoor ook leuker om te volgen. Maar losstaand daarvan leest dit boek vlot weg en heb ik genoten van al het moois dat Jenny me voorgeschoteld heeft.

Op goed geluk