Boekrecensie: Time of our lives

Title: Time of our lives
Author: Emily Wibberley en Austin Siegemund-Broka
Publisher: Viking Books for Young Readers
Release date: april 2020
Rating:★★★✩ ✩ 3.5

Het is alweer even geleden dat ik een YA contemporary las. En dat terwijl dit toch jarenlang mijn favoriete genre was. Inmiddels heb ik zoveel andere genres leren kennen, waardoor het soms eventjes duurt voor ik weer een YA contemporary oppak. Maar afgelopen week was het eindelijk weer zover want auteurskoppel Emily Wibberley en Austin Siegemund-Broka kwamen in april met een nieuw boek Time of our lives.

Fitz Holton is aan het wachten tot de vreselijke dag aanbreekt, dat de symptomen van vroege Alzheimer bij zijn moeder zichtbaar worden. Hij is vastbesloten om dichtbij huis te blijven, zodat hij voor zijn moeder kan zorgen. Maar zijn moeder denkt daar anders over en organiseert een college tour waarbij hij verschillende scholen langsgaat om te kijken waar hij uiteindelijk wilt gaan studeren. Maar Fitz vindt dit een belachelijk plan aangezien hij toch al weet dat hij daar nooit zal gaan studeren. Juniper daarentegen telt de dagen af dat ze haar huis kan ontvluchten om te gaan studeren. Met een huis vol broertjes en zusjes heeft ze nul privacy. Tegen de wensen van haar familie in, plant Juniper haar eigen college tour.

Wanneer Fitz en Juniper hun pad kruist bij hun eerste collegebezoek in Boston zijn ze nogal gespannen. Terwijl Juniper niet kan wachten om een nieuw leven op de universiteit te starten, weg van haar familie, staat Fitz aan de start van de opofferingen die hij wilt maken voor zijn familie. Toch zorgt hun relatie voor een diepe connectie. In elkaars ogen zien ze de alternatieve mogelijkheden van hun de eerste grote beslissing die ze in hun leven gaan maken.

In Time of our lives volgen we Fitz. Hij heeft een broer die al studeert in Boston en zijn ouders zijn gescheiden. Fitz is een lieve en zeer zorgzame jongen. Daarnaast is hij een klein beetje een nerd die heel goed gaat op rare, ingewikkelde woorden uit het woordenboek. Hij is vastbesloten om voor zijn moeder te zorgen zodra de symptomen van haar vroege Alzheimer zichtbaar worden. Daarom heeft hij jaren terug al besloten dat hij dichtbij huis gaat studeren. Waarom zijn moeder hem dan op pad stuurt voor een collegetour aan de Oostkust, is hem een raadsel. Het zijn immers scholen waarvan hij weet dat hij zich er nooit zal gaan inschrijven.

Daarnaast volgen Juniper. Ze is opgegroeid in een groot gezin met veel broertjes en zusjes. Daardoor verlangt ze naar privacy en wil ze de wereld ontdekken. Ze is erg ambitieus en herinnert je daar elke seconde van de dag aan. Ook Juniper gaat op college tour samen met haar vriendje en heeft daarom al heel wat voorbereidingen gedaan.

Waar dit auteurskoppel ontzettend goed in is, is in het uitschrijven van dialogen tussen de personages. Daarnaast besteden ze veel aandacht aan details. Of het nou gaat om het omschrijven van de omgeving gaat of van gevoelens en emoties. Wat ik alleen ontzettend jammer vond in Time of our lives is dat ik veel meer details had willen lezen over de verschillende universiteiten in Amerika. Ik weet zeker dat elke universiteit zo zijn eigen kenmerkende eigenschappen heeft. Het is een wereld die voor ons Nederlanders vrij onbekend is. Ik had veel meer meegenomen willen worden in hoe zo’n universiteit er in Amerika uitziet.

Wat ook een kenmerk is bij de boeken van Emily en Austin, is dat ze elementen in hun verhaal integreren uit wereldklassiekers. Zo werd in een boek dat al eerder van hen verscheen Always Never Yours, vaak verwezen naar Romeo & Juliet en wordt er in Time of our lives verwezen naar The Great Gatsby.

Wat voorop staat is dat ik stiekem een beetje van dit auteurskoppel ben gaan houden. De insteek van hun verhalen spreekt me altijd erg aan. Wel moet ik zeggen dat ik Time of our lives redelijk voorspelbaar vond en ik de details van de universiteiten toch echt wel miste. Zonde, want juist het omschrijven van details is iets waar zij zo goed in zijn. Als je van een romantisch YA verhaal houdt dan is Time of our lives jouw next read. Ondanks dat het boek wat minpuntjes heeft is het gewoon zo leuk om te lezen over twee personages die de wereld verkennen. Deels dromerig, deels hoopvol!

Heerlijk duurt het langst