Boekrecensie: Wonder

Title: Wonder
Author: R.J. Palacio
Publisher: Random House
Release date: Februari 2012
Genre: Contemporary
Rating:★★★★★ 5.0

Auggie Pullman is geboren met een gezichtsafwijking, en ook na veel operaties ziet hij er nog heel ongewoon uit. Hij doet zijn best niet op te vallen, maar mensen schrikken als ze hem zien, en ze staren of kijken weg.
Als hij tien is gaat hij voor het eerst naar een gewone school. Auggie is bang dat hij niet geaccepteerd zal worden, en hij krijgt gelijk. Zijn klasgenoten negeren hem en sommigen beginnen hem te pesten. Maar er is één meisje dat zich niet door Auggies uiterlijk laat afschrikken…

In Wonder volgen we August (Auggie). Hij is geboren met een gezichtsafwijking en heeft daardoor, geheel begrijpelijk, een minderwaardigheidscomplex. Zijn ouders hebben hem heel beschermend opgevoed. Zo kreeg hij jarenlang thuis les van zijn moeder. Maar ze zijn nu op een moment gekomen dat ze denken dat het beter voor Auggie is om naar een echte school te gaan en onder de mensen te zijn. En hoewel Auggie daar absoluut niet om stond te springen, valt de eerste dag best mee. Hij maakt zelfs al paar vrienden. Maar zijn schooljaar verloopt niet zonder slag of stoten. Er zijn genoeg mensen die niet kunnen omgaan met zijn uiterlijk.

Ik vond Auggie echt een prachtig personage. Zo jong, maar zo’n wijze, lieve en zorgzame jongen. Dat geldt overigens ook voor zijn zus Via, voor wie het ook alles behalve makkelijk is. Ze mist de aandacht van haar ouders, ondanks dat ze begrijpt dat Auggie veel zorg nodig heeft. Ik had met haar te doen. Ondanks dat zijn de ouders van Auggie en Via geweldig. Ze doen wat ze kunnen en er moet een flinke last op hun schouders liggen.

R.J. Palacio is een auteur die ik nog niet kende. Maar ik ben zo blij dat ik Wonder heb gelezen. Ik stond er niet heel erg om te springen, maar achteraf snap ik niet waarom. Dit boek staat vol met prachtige quotes. Ik annoteer nooit met lezen, maar als ik het zou doen, dan zou heel het boek er vol mee zitten. Daarnaast leest Wonder ook nog eens ontzettend fijn door de korte hoofdstukken. Naast dat we het verhaal vanuit Auggie volgen, lezen we ook een deel vanuit andere personages die met Auggie in connectie staan. Zo lezen we een groot deel vanuit Via, waardoor je ook beter begrijpt hoe het voor haar is.

Wonder is ontroerend, indrukwekkend maar bovenal een krachtig en hoopvol verhaal.

Wonder is prachtig. Ik heb er geen andere woorden voor. Ondanks dat het verhaal je als lezer ontzettend ontroerd is het bovenal een hoopvol en krachtig verhaal. Bovendien staat het boek vol met quotes die mij als lezer lieten nadenken over het leven en hoe ik die wil leven. Zoals je wellicht al weet is Wonder ook verfilmd met Julia Roberts in de hoofdrol. Direct na het lezen van het boek heb ik de film gekeken. Het is een uitstekende verfilming, maar zoals altijd kan de film niet tippen aan het boek. Ik raad je dus aan om zowel het boek te lezen en de film te kijken. Wonder is denk ik het mooiste boek wat ik ooit heb gelezen en zal ik niet snel vergeten.

Wonder