Boekrecensie: Namesake

Title: Namesake
Author: Adrienne Young
Publisher: Wednesday Books
Release date: Maart 2021
Genre: YA Fantasy

Na het lezen van Fable kon ik niet wachten om het vervolg Namesake te lezen. Ik was erg verrast met hoe leuk ik dit boek vond. Het deed me ergens denken aan De Kraaien duologie van Leigh Bardugo. Dit komt denk ik doordat het verhaal zich ook grotendeels afspeelt op zee en we een groep jongeren volgen.

Met het Marigold-schip vrij van haar vader, zouden Fable en haar bemanning opnieuw beginnen. Die vrijheid is alleen van korte duur wanneer ze een pion wordt in het plan van een beruchte misdadiger. Om haar beoogde bestemming te bereiken, moet ze hem helpen een partnerschap aan te gaan met Holland, een machtige edelsteenhandelaar in The Narrows.

Terwijl Fable dieper afdaalt in een wereld van verraad en bedrog, ontdekt ze dat de geheimen die haar moeder meenam in haar graf, nu de mensen waar Fable om geeft in gevaar brengen. Als Fable hen wil redden, moet ze alles riskeren, inclusief de jongen van wie ze houdt en het huis dat ze eindelijk heeft gevonden.

De Marigold was eindelijk vrij van Fable’s vader en de crew stond op het punt om hun nieuwe leven in vrijheid te beginnen. Helaas wordt die vrijheid hen ontnomen wanneer Fable wordt ontvoerd door een misdadiger wiens plan is om een ​​deal te sluiten met Holland, een machtige edelsteenhandelaar in de Narrows. Terwijl Fable zo goed als mogelijk probeert te overleven in deze donkere wereld, realiseert ze zich dat haar moeder heel wat geheimen had. Diezelfde geheimen brengen haar vrienden en familie in gevaar. Ze zal alles moeten riskeren om te redden wat haar dierbaar is.

Fable is een ongelooflijk felle jonge vrouw vol veerkracht die onrecht niet kan accepteren. Het was mooi om te zien hoe ze groeide, naast haar instinct om te overleven. Ik ben blij dat ze ondanks haar omstandigheden en de geheimen die ze gaandeweg ontdekt, haar veerkracht niet is kwijtgeraakt.

Wat me opviel in Namesake ten opzichte van Fable is dat dit vervolg zich veel meer concentreerde op actie. Daardoor vloog ik voor mijn gevoel veel sneller door het boek heen. Het voelde bijna als een race tegen de klok voor Fable, met verschillende valkuilen die West en de crew liet struikelen. Adrienne Young weet opnieuw de spanning goed op te bouwen. Het is mooi om te zien hoe ze het element liefde heeft weten te gebruiken als krachtige motivator om de dingen die haar personages deden te rechtvaardigen.

Stiekem ben ik zo teleurgesteld dat deze serie maar twee delen bevat. Ik heb enorm genoten van Namesake. Voor ik het wist, kwam ik al aan bij het einde. Zoals ik eerder al zei verloopt dit verhaal in een vrij hoog tempo. Maar het is niet te snel. Ik voelde me zeker niet overweldigd door alle gebeurtenissen die elkaar opvolgde. Die nieuwe gebeurtenissen hingen vrijwel allemaal samen met de introductie van het nieuwe personage Holland. Dat maakte het interessant en hield het overzichtelijk. Door het lezen van deze duologie, is mijn interesse in Adrienne Young haar andere boeken zeker gewekt. Een aanrader als je De Kraaien van Leigh Bardugo leuk vond. Maar bovenal een aanrader voor iedere fantasylezer!

Namesake

Benieuwd naar mijn recensie over het eerste deel in deze serie? Die kun je hier lezen.