Boekreview: De P.S. I Love You Club

Title: De P.S. I Love You Club
Author: Cecilia Ahern
Publisher: Luitingh-Sijthoff
Release date: Oktober 2019

Het is inmiddels alweer meer dan vijftien jaar geleden dat P.S. I Love You uitkwam. Een boek dat wereldwijd erg populair was en zelfs is verfilmd. Ik was dan ook erg verrast toen ik hoorde dat er een vervolg uit zou komen dit jaar. De P.S. I Love You Club pakt het verhaal van Holly, zeven jaar na het overlijden van Gerry, weer op. Het ding met sequels is dat ze vaak tegenvallen. Het eerste deel was dan zo goed dat je verwachtingen van een tweede deel zo hoog zijn, dat auteurs dat niet altijd waar kunnen maken. Ik ben benieuwd of Cecilia Ahern vijftien jaar na het schrijven van het eerste boek de draad weer op kan pakken!

Wanneer Holly Kennedy wordt benaderd door de P.S. I Love You Club wordt haar rustige leven op zijn kop gezet. Geïnspireerd door de brieven van Holly’s overleden man wil de club dat Holly hen helpt met het schrijven van hun eigen afscheidsbrieven. Als Holly één ding niet wil, is het teruggaan naar het verdriet van toen. Nu, zeven jaar later, wil ze juist vooruitkijken. Maar Holly leert leden van de club toch kennen en ze beseft dat wanneer je van iemand houdt, er altijd nog iets te zeggen valt…

Net zoals in P.S. I Love You volgen we in dit vervolg Holly Kennedy. Zij is haar man zeven jaar geleden verloren. Om toch iets achter te laten voor Holly, schreef hij tien brieven met opdrachten voor haar. Deze brieven hebben Holly geholpen verder te gaan met haar leven, wat haar tot nu toe aardig lukt. Ze is weer gelukkig in de liefde en werkt bij haar zus in de winkel. Maar wanneer zij wordt benaderd voor door de P.S. I Love You Club, wordt Holly in één klap teruggebracht naar zeven jaar geleden. Ondanks haar eigen verdriet wil ze, hoe moeilijk ook, de leden van de club graag helpen. Bewonderenswaardig als je het mij vraagt. Ik kan me niet voorstellen hoe Holly zich moet voelen. Ik heb immers nog nooit mijn echtgenoot verloren. Maar het lijkt me verschrikkelijk. Dat Holly haar eigen ervaring wilt delen met anderen ondanks het eigen proces waar ze doorheen gaat is erg dapper.

Een verhaal over de reis naar de dood en het verdriet dat volgt, een verhaal die een kleine traan en een grote lach op je gezicht achterlaat.

De schrijfstijl van Cecelia Ahern in P.S. I Love You heel prettig. Ze heeft een vlotte schrijfstijl en weet sterke karakters neer te zetten. Dat is in De P.S. I Love You Club niet anders. Is het al een aantal jaar geleden dat je het eerste deel las? Geen probleem, want Cecelia heeft flashbacks verwerkt in het verhaal waarin Holly in haar gedachte terugdenkt aan bepaalde momenten van vroeger. Zo word je geheugen direct opgefrist. Ondanks dat doodgaan in dit boek centraal staat, is er ook genoeg humor terug te vinden. Daardoor is het geen beladen verhaal en lees je dit verhaal met een kleine traan en een grote lach. De personages zijn goed uitgewerkt waardoor je ze als lezer echt leert kennen en met ze meeleeft.

De P.S. I Love You Club is een prachtig vervolg op P.S. I Love You. Ik heb genoten van elke bladzijde. Cecilia Ahern weet je het verhaal in te trekken en zorgt ervoor dat je je betrokken voelt bij de personages. Daardoor leef je enorm mee met iedereen. Ik weet zeker dat de mensen die het eerste deel hebben gelezen, of de film hebben gezien, het vervolg ook absoluut leuk gaan vinden. Toch is dit deel aanzienlijk anders dan P.S. I Love You. Vond je het eerste deel dus niet zo leuk, dan zou ik De P.S. I Love You Club toch nog een kans geven. Het zal je nog verrassen :). En hebben jullie die prachtige cover gezien?! Alleen daarom al wil je dit boek toch hebben? Leuk cadeautje voor onder de kerstboom?

De Schoonmoeder