Bookreview: Riverdale, hoe het allemaal begon

Title: Riverdale: Hoe het allemaal begon
Author: Erin Watt
Publisher: Moon Uitgevers
Release date: Maart 2019
Genre: YA contemporary

Wie kent het niet? De razend populaire Netflix serie Riverdale. In deze serie volgen we Archie, Betty, Jughead en Veronica die verwikkeld raken in een groot mysterie. In Riverdale: Hoe het allemaal begon lezen we over deze personages vóór de televisieserie begint.

Deze prequel laat zien hoe het leven van de vrienden eruitzag voor seizoen 1 van de televisieserie Riverdale. Het geeft antwoorden op je meest prangende vragen: Wat veroorzaakte de spanning tussen Jughead en Archie? Hoe zag Veronica’s leven eruit in de Big Apple? En hoelang is Betty al verliefd op Archie? In dit boek vertellen je favoriete personages elk hun eigen verhaal.

Zoals ik hierboven al zei, volgen we in dit boek al onze geliefde Riverdale personages. Zij vertellen allemaal afzonderlijk van elkaar hun verhaal van vóór seizoen 1. Het is dus het verhaal voordat Jason wordt vermist. Betty volgt een stage in Los Angeles, Jughead dealt met het mysterie rondom zijn vader. Archie houdt zich vooral bezig met zijn lerares en Veronica woont nog in New York. Ondertussen bereiden Jason en Polly hun verdwijning voor. Wat er daarna gebeurd, weten we allemaal. Tenminste, als je de Netflix serie volgt.

Ik had op het begin wat moeite met dit boek. Alle personages vertellen hun verhaal aan jou als lezer. Betty doet dit bijvoorbeeld in de vorm van het schrijven in haar dagboek. Opzich heb ik geen moeite met deze manier van een boek lezen, maar wat ik af en toe lastig vond, waren de vele details die werden verteld. Dit komt denk ik omdat de personages alles vertellen wat ze denken. Dat maakt ze heel echt, maar daardoor had ik soms moeite het verhaal te volgen. Verder zijn de hoofdstukken kort en is het verhaal over het algemeen vlot geschreven. Je hebt het dan ook in een middagje uit!

Verwacht geen heel spannend verhaal zoals de Netflix serie. Ik zou dit boek eerder omschrijven als een extraatje voor de échte fans van Riverdale!

Ik vond het tof om te lezen wat de personages bezighield voordat de serie op televisie liet zien. Vooral de verhaallijn van Betty en Veronica vond ik interessant. Veronica woont nog in New York en leeft een Gossip Girl leventje. Ik hou daar wel van en vond het dus vermakelijk om te lezen. Betty volgt een stage in Los Angeles en probeert haar baas tevreden te houden. Ze loopt hierbij tegen een aantal obstakels aan en dat maakte de verhaallijn interessant. Verwacht geen heel spannend verhaal zoals de Netflix serie. Ik zou dit boek eerder omschrijven als een extraatje voor de échte fans van Riverdale!

Riverdale