Boekreview: Daar gaat de bruid

Title: Daar gaat de bruid
Author: Kaat de Kock
Publisher: Uitgeverij Horizon
Release date: Maart 2019

Zo rond februari en maart krijg ik altijd enorme behoefte aan de zomerperiode. Lekker in de zon zitten met een goed boek. Heerlijk is dat! In deze periode van het jaar begint mijn verlang naar feelgood romans ook weer te groeien. Dit genre zorgt er vaak voor dat ik een zomers gevoel krijg. Die zomerse dagen laten voorlopig nog wel even op zich wachten helaas. Maar dat betekent natuurlijk niet dat ik geen feelgood romans kan lezen! Ik mocht Daar gaat de bruid, het nieuwe boek van Kaat de Kock voorlezen. Vandaag vertel ik je er alles over!

Als Eef op haar vrijgezellenweekend met een andere man kust, beseft ze dat ze misschien niet klaar is om te trouwen met haar jeugdliefde Robbe. Moet ze niet eerst ontdekken wat het leven nog meer te bieden heeft voor ze zich voor de rest van haar leven aan een man bindt? Eef gaat op zoek naar antwoorden, een avontuur dat tot verbijsterende én hilarische ontdekkingen leidt.

In Daar gaat de bruid volgen we de 26-jarige Eef. Ze staat op het punt te trouwen met haar jeugdliefde Robbe. Maar dit kan uiteraard niet plaatsvinden voor het beruchte vrijgezellenfeest. Haar vriendinnen nemen haar mee naar een meerdaags festival. Maar eenmaal op het festival begint ze te beseffen dat Robbe wellicht niet de ware voor haar is en dat ze een grote fout gaat maken door met hem te trouwen.

Ik kon me eigenlijk al vrij snel in het boek identificeren met Eef. Losstaand van dat we allebei zesentwintig zijn, hebben we nog veel meer gemeen. Zonder teveel in detail te treden, heb ik het ook meegemaakt dat ik enorm ben gaan twijfelen over mijn toekomst. Ik was alleen al wel getrouwd. Uiteindelijk heb ik de moeilijke keuze gemaakt om te scheiden omdat ik er oprecht in geloofde dat we een gelukkiger leven zouden hebben zonder elkaar. Hoewel Eef nog niet getrouwd was in het boek, kun je begrijpen dat ik me heel goed in haar kon inleven. De twijfels en angsten die Eef begon te voelen zijn heel begrijpelijk. En hoewel dat niet hoeft te betekenen dat je een fout maakt om te trouwen, is dat natuurlijk wel een teken dat je goed moet nadenken over wat jou echt gelukkig maakt in het leven.

Ik vond Eef dan ook alles behalve dom wanneer ze een grote beslissing maakt, die heel veel invloed heeft op haar leven en dat van haar verloofde. En losstaand van het feit dat we veel dezelfde dingen hebben meegemaakt, denk ik dat heel veel mensen van deze leeftijd zich goed zullen kunnen inleven in Eef de keuzes die ze maakt. Kaat de Kock zorgt ervoor dat we alle gedachtes die het hoofdpersonage heeft, te weten komen. Dat maakt het inleven in het personage een stuk makkelijker. Of je het nou eens bent met haar keuzes of niet.

Kaat de Kock weet een serieus onderwerp te verweven met humor.

Ik heb nog nooit eerder iets van Kaat de Kock gelezen, maar ik kende haar wel van naam. Wat ik niet wist, is dat ze een Vlaamse auteur is. Maar hier kwam ik snel genoeg achter tijdens het lezen. Waar ik eerst nog dacht dat er veel schrijffouten in het boek stonden, besefte ik later dat dit gewoon Vlaamse woorden of uitspraken zijn. Ik vond het eigenlijk wel grappig! Daar komt de bruid is geschreven vanuit het perspectief van Eef. En zoals ik hierboven al zei vond ik dat voor dit verhaal erg fijn lezen. Het zorgde ook voor wat humor af en toe, doordat je letterlijk leest wat Eef allemaal denkt. Ook zijn de hoofdstukken niet te kort of te lang, waardoor ik erg vlot door het boek heen ging.

Ik zie een verfilming van Daar komt de bruid wel zitten!

Daar komt de bruid was voor mij een heerlijk boek om de periode tussen de winter en de zomer te overbruggen. Het is geen boek die je ultieme zomerfeelings geeft en daardoor dus ook heerlijk om op een regenachtige dag onder een kleedje te lezen. (Zoals ik deed!). Tijdens het lezen zag ik het regelmatig voor me dat dit boek ooit nog eens verfilmd gaat worden. Ik zie het al helemaal voor me. Overigens heeft dit verhaal niet de meest sterke spanningsboog, maar dat vind ik ook helemaal niet nodig bij feelgood romans. Een flinke dosis humor, drama en liefde. Dat zijn de elementen die een feelgood roman voor mij perfect maken en Kaat de Kock is daar prima in geslaagd met haar nieuwe boek Daar komt de bruid!

Daar gaat de bruid