Boekrecensie: De Gevallen Koning

Title: De Gevallen Koning
Author: Holly Black
Release date: November 2020
Genre: YA Fantasy

Wat heb ik uitgekeken naar De Gevallen Koning, deel twee in de Elfhame-serie. De Wrede Prins zal altijd een speciaal plekje in mijn hart houden. Dit boek zorgde er namelijk voor dat ik meer fantasy ging lezen. Daardoor heb ik zoveel nieuwe toffe boeken(series) ontdekt. Nu is De Gevallen Koning eindelijk vertaald. Die moet wel net zo goed zijn als het eerste deel toch?

Jude is erin geslaagd om Cardan, de koning van Elfhame, aan haar wil te onderwerpen. Voor een jaar en een dag is hij slechts een marionet, terwijl Jude over zijn koninkrijk heerst. Meer dan ooit moet ze het hoofd bieden aan hofintriges, wisselende bondgenootschappen en aan de slinkse Cardan, die tot alles in staat is om zijn macht terug te krijgen.

Dan slaat het verraad toe, dichterbij dan Jude had kunnen vermoeden. Als ze zichzelf en haar familie in leven wil houden, zal ze de verrader moeten ontmaskeren en haar gevoelens voor Cardan in bedwang moeten houden. Terwijl Jude al haar sluwheid inzet om te overleven, tikken haar dagen op de troon onverbiddelijk voorbij.

In De Gevallen Koning volgen we opnieuw Jude. En ze is nog precies dezelfde persoon zoals ik me haar herinner. Een sterk, bad-ass personage waar je niet mee moet sollen. Toch heb ik wel het idee dat ik haar nu beter heb leren kennen. Dit komt door de terugblikken naar haar verleden. Dit geldt overigens ook voor Cardan die we in De Wrede Prins toch wel hebben leren kennen als, naja een wrede prins.. In De Gevallen Koning krijgen we ook een inkijkje in zijn jeugd waardoor je wellicht beter begrijpt waarom hij bepaalde keuzes heeft gemaakt in zijn leven. Hoewel Cardan voor de buitenwereld de koning is, doet Jude op de achtergrond als zijn raadgeefster eigenlijk al het werk. De relatie tussen deze twee personages is een typisch geval van liefde-haat. Jude heeft Cardan in De Wrede Prins natuurlijk ontzettend genaaid waardoor ze de macht over hem bezit. Dat is Cardan nu hij opperkoning is niet vergeten. Maar ondanks alles is er ook een laantrekkingskracht tussen de twee die je gedurende het hele verhaal voelt.

Ik heb de auteur Holly Black leren kennen door het eerste deel in deze serie. Verder heb ik ook nog niets anders van haar gelezen. Wat me heel erg aantrok in De Wrede Prins is de worldbuilding en de enorme plottwists die zich in het boek bevonden. Dat is in De Gevallen Koning net zo. Al merkte ik dat ik veel uit het eerste deel al was vergeten. Ik had dus wel wat moeite om het verhaal in te komen. Ook begon De Wrede Prins naar mijn gevoel meteen in een flink tempo terwijl De Gevallen Koning echt werd opgebouwd. In dit boek heeft Holly duidelijk meer tijd genomen om achtergronden van personages te verdiepen. En ondanks dat dat het tempo uit het verhaal haalde, heeft ze hierin wel een goeie keuze gemaakt.

Holly Black, koningin van de faerie, slaagt er opnieuw in je als lezer te betoveren in een magische en duistere wereld. Dit boek is niet weg te leggen!

De Wrede Prins had een knallend einde waarbij Jude ervoor zorgde dat Cardan op de troon kwam en haar broertje Eik gered werd zodat hij op een normale manier kon opgroeien. De Gevallen Koning heeft opnieuw een spectaculair einde die je niet verwacht en waardoor je reikhalzend uitkijkt naar het laatste deel in de serie. Gelukkig hoeven we daar niet heel lang op te wachten. Want het vervolg staat gepland voor het voorjaar van 2021. Als ik een fantasy-serie moet aanraden bij vrienden, dan zal ik zonder twijfelen voor deze gaan!

De Gevallen Koning

Dit artikel bevat een recensie-exemplaar. Dit beïnvloedt mijn mening van het boek niet.