Boekreview: De Studie

Title: #2 De Studie (deel 2 in De Test trilogie)
Author: Joelle Charbonneau
Publisher: Karakter Uitgevers
Release date: Februari 2015
Genre: YA dystopisch

Vorige week las ik De Test van Joelle Charbonneau. De les die ik daar uit trok? Een wat ouder boek kan ook nog steeds super leuk zijn! Ik was vanaf de eerste bladzijde verkocht en las het boek dan ook binnen een dag uit. Het fijne aan een wat oudere trilogie is dat je niet hoeft te wachten op het volgende deel. Na mijn lovende recensie van de Test, was Karakter Uitgevers zo lief om me de andere twee delen op te sturen. Benieuwd wat ik van De Studie, deel twee van De Test trilogie vond?

Malencia Vale heeft in deel 1 van De Test-trilogie de spannende en uitputtende testen van het Verenigde Gemenebest overleefd en is nu een van de twintig uitverkorenen die mogen studeren aan de universiteit. Hoewel haar klasgenoten leven in een gelukzalige roes omdat hun herinneringen aan de gruwelen van de Test zijn gewist, knaagt aan Cia een onzekerheid over de toekomst. Wat is er waar van het verhaal dat ze zichzelf hoorde vertellen op de Transit Communicator? Achterdochtig geworden, probeert Cia meer informatie te verzamelen over de universiteit, het Test-comité en haar medeleerlingen. Ondertussen moet ze er natuurlijk ook voor zorgen dat ze niet opvalt in de groep. Wanneer ze tot de ontdekking komt dat de afluister- en spionagepraktijken niet gestopt zijn na haar toetreden tot de universiteit, en dat de selectie voor de verschillende studierichtingen veel weg heeft van de Test is ze vastberaden de waarheid te ontdekken. Zelfs als ze daarmee haar vrienden én familie mogelijk in gevaar brengt. Langzaam vervagen haar eigen grenzen op zoek naar de waarheid, want falen is geen optie…

Ik las onlangs dat de schrijfster van dit boek, Joelle Charbonneau zich heeft laten inspireren voor deze trilogie door haar zangleerlingen. Haar leerlingen vertelde haar regelmatig over de druk die ze wordt opgelegd om toegelaten te worden tot een universiteit. Dit hoorde ik overigens nadat ik de eerste twee delen van de serie al had gelezen. Daardoor kon ik me er wel helemaal in vinden. Cia en haar medestudenten krijgen ook in het tweede deel van deze serie te maken met de druk om toegelaten te worden tot hun gewenste opleiding.

Hoewel het in deel één met name om Cia en Tomas draait, komen er in deel twee een aantal personages bij. Sommige daarvan kennen we al uit De Test. Zo komen Will en Michal terug, maar leren we ook nieuwe studenten kennen als Raffe en Enzo. Maar net zoals in De Test moet Cia erachter komen wie er wel en niet te vertrouwen is. Dat vind ik misschien wel één van leukste aspecten van deze serie. Joelle heeft de personages zo goed omschreven, dat je ook als lezer geen idee hebt, of je iemand nou wel of niet kunt vertrouwen.

Ook in dit deel slaagt de schrijfster er weer in om de hoofdstukken telkens te laten eindigen met een geweldige cliffhanger. Gevolg hiervan is dus dan ook weer dat ik dit deel binnen no time uit had. Dan nam ik mezelf voor om alleen dit hoofdstuk nog te lezen, maar eindigde het weer zo onwijs spannend, dat ik wel door moest lezen! We lezen De Studie weer vanuit het oogpunt van Cia. Van te voren dacht ik nog dat we dit deel misschien wel vanuit Tomas zouden lezen. Ik was bang dat het misschien saai zou worden. Maar niets is minder waar. Cia blijft een zeer interessant personage om te volgen.

Hoewel deel twee in series vaak wat tegenvalt ten opzichte van het eerste deel, vond ik dat bij De Studie absoluut niet het geval. Ook in dit deel moest ik vaak aan Divergent denken. Toch moet ik eerlijk bekennen dat ik De Test trilogie tot nu toe zelfs nog beter vind dan de Divergent serie. Dit komt met name door de schrijfstijl die Joelle heeft en het personage Cia. De boeken zijn zo spannend! Cia is een heel sterk meisje en dat kan ik altijd enorm waarderen aan een hoofdpersonage. Daarnaast valt me mond nog steeds open bij alle plotwendingen die er in dit boek voorkomen. Heerlijk om eindelijk weer eens een boek te lezen die je ook nog uren nadat je het uit hebt gelezen, nog bezighoudt. Ik ga direct door in het laatste deel: Het Examen!

Als je De Test trilogie nog niet hebt gelezen, dan hoop ik echt dat je ze op je tbr zet voor deze zomer. Naast alle summer vibe boeken, is het ook fijn om te kunnen afwisselen met een spannende serie aan het strand of bij het zwembad. De Hongerspelen en Divergent heb je vast al gelezen en hoe fijn is het om te weten dat er een soortgelijke serie met maar liefst drie boeken op je liggen te wachten?! 🙂

*Ik ontvang dit boek als een recensie exemplaar van Karakter Uitgevers. Dit beïnvloedt mijn mening van het boek niet.