Boekreview: Geloof Mij

Title: Geloof mij
Author: J.P. Delaney
Publisher: Cargo
Release date: November 2018

Vandaag wil ik weer een boek van Kobo Plus aanbevelen. Dit keer een thriller van J.P. Delaney. In 2017 las ik Het Vorige Meisje terwijl ik op vakantie was in één zit uit. Ik weet nog dat ik tot half 3 ’s nachts zat te lezen, omdat ik gewoon moest weten hoe het afliep. Onlangs las ik zijn nieuwste thriller Geloof Mij. Een heel ander verhaal dan Het Vorige Meisje. Maar was het wel net zo goed?

Claire Wright is een werkloze actrice in New York. Haar enige klus is de rol van lokaas spelen voor een advocatenkantoor gespecialiseerd in scheidingen. Claire moet getrouwde mannen verleiden, haar avances neemt ze op om later tegen hen te gebruiken. Er is maar één regel: zij mag verleiden, de mannen moeten de eerste stap zetten. De advocaten willen bewijs hebben voor overspelig gedrag, onschuldige mannen hebben niks te vrezen. Dan verandert het spel. Een van de mannen wordt door de politie verdacht van de moord op zijn vrouw. Ze vragen Claire om de man een bekentenis te ontlokken. Ze denkt dat ze het kan, al zal het de rol van haar leven worden. Maar al snel gaat Claire twijfelen. Want wie bespeelt wie?

In Geloof Mij volgen we de Britse Claire Wright. Ze is verhuisd naar New York en inmiddels een werkloze actrice. Om toch haar studie te kunnen betalen, speelt ze lokaas voor een advocatenkantoor die gespecialiseerd is in scheidingen. Maar op een dag gebeurd er wat vreemds. De man die Claire probeert te verleiden, wordt verdacht van moord op zijn vrouw. Claire moet proberen om een bekentenis te ontlokken. In eerste instantie is ze er van overtuigd dat ze dit kan, maar later gaat ze toch aan zichzelf twijfelen. Wie kan ze nog vertrouwen? En kan ze zichzelf nog wel vertrouwen?

Geloof Mij begint met een kort proloog waarin er een lijk wordt gevonden in een hotelkamer. Daarna begint het verhaal en lezen we wat er voorafgaand aan de moord is gebeurd. Vervolgens wordt het verhaal weer opgepakt bij het lijk. Ik denk dat de schrijver van het boek dit uitstekend heeft gedaan. Hierdoor zit je er als lezer gelijk vanaf het begin af aan in. Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Claire. Ze verteld als het ware aan jou als lezer wat ze meemaakt. We komen ook meer te weten over wat ze allemaal denkt. Daardoor lijkt Claire af en toe zelf ook niet alles op een rijtje te hebben.

De schrijfstijl van J.P. Delaney is net zoals in Het Vorige Meisje heel prettig. De hoofdstukken zijn kort waardoor je zo door het boek heen vliegt. Voor ik het wist, was ik alweer over de helft. Er worden ook regelmatig dialogen uitgeschreven die Claire voert en dan op een manier hoe Claire die dialogen ervaart. Als een script. Dit vond ik niet altijd even prettig lezen, maar was wel een mooie toevoeging voor het verhaal.

Geloof Mij is een goed doordacht geschreven thriller. Dat kon ook niet anders, want J.P. Delaney is een ervaren schrijver. Je wordt vanaf de eerste bladzijde het verhaal ingesleept en halverwege wordt je verrast met een dijk van een plottwist. Die zag ik niet aankomen en gaf het verhaal direct een andere wending. Vanaf dat moment begint het gissen wie de dader is eigenlijk pas echt. Kortom, Geloof Mij is een psychologische thriller zoals je die gewend bent. Ik vond Het Vorige Meisje destijds wel beter. Gedurende het gehele verhaal heeft poëzie een grote rol. Ik hou daar niet zo van en zeker niet van de gedichten die in dit boek worden behandeld. Die zijn nogal heftig. Ze zijn wel echt een onderdeel van het verhaal en daardoor ook niet te missen, maar dit onderwerp trok mij niet zo. Daaarnaast heb ik in de tussentijd meer ervaring met psychologische thrillers dan toen. Ik ben nu kritischer en meer op mijn hoede tijdens het lezen. Desalniettemin is Geloof Mij een goed geschreven en doordachte psychologische thriller.

Met Kobo Plus, het ebook abonnement van Bol.com en Kobo, kun je dit boek dus gratis lezen. Benieuwd of Kobo Plus iets voor jou is? Via deze link kun je het abonnement vier weken gratis uitproberen!

Geloof Mij