Boekrecensie: Divine Rivals

Title: Divine Rivals
Author: Rebecca Ross
Publisher: Magpie
Release date: April 2023
Genre: YA Fantasy

Na eeuwen van slaap voeren de goden opnieuw oorlog. Maar de achttienjarige Iris Winnow wil gewoon haar gezin bij elkaar houden. Haar moeder lijdt aan een verslaving en haar broer wordt vermist in de frontlinie. Haar beste kans is om de columnistenpromotie bij de Oath Gazette te winnen.

Om haar zorgen te bestrijden, schrijft Iris brieven aan haar broer en schuift ze ze onder haar kleerkastdeur, waar ze verdwijnen – in de handen van Roman Kitt, haar koude en knappe rivaal bij de krant. Wanneer hij Iris anoniem terugschrijft, smeden ze samen een band die Iris tot aan de frontlinie van de strijd zal volgen: voor haar broer, het lot van de mensheid en liefde.

In Divine Rivals volgen we Iris en Roman. Ze hebben beide een hele andere achtergrond. Waar Iris nooit veel heeft gehad in het leven, komt Roman juist uit een van de rijkste families. Toch is er één element wat Roman en Iris verbindt. Ze houden beide enorm van schrijven. Door te schrijven kunnen ze hun gevoel uiten. Ze werken beide voor de Oath Gazette, waar ze concurreren voor dezelfde positie. Daardoor zijn het rivalen en heeft Iris hem niet hoog zitten. Toch leren wij als lezer Roman op een andere manier kennen. Ik vond hem eigenlijk direct al een heel leuk personage. Zorgzaam en volwassen. Iris trouwens ook. Ze heeft veel meegemaakt in het leven, waardoor ze een sterke jonge vrouw is geworden. Maar net zoals elke achtienjarige, heb je soms liefde nodig. Liefde die Iris niet krijgt maar waar ze zo naar smacht.

De auteur van Divine Rivals schreef eerder al de populaire YA Fantasie serie The Queen’s rising. Ik heb deze serie niet gelezen, dus voor mij was het de eerste keer dat ik in aanraking kwam met Rebecca haar schrijfstijl. Dit boek draait om twee elementen: de worldbuilding en bijbehorende mythologie en de betoverende connectie tussen Iris en Roman. Opvallend is dat de mythologie als ‘bij element’ aanvoelde. Ondanks dat dit de drijvende kracht is achter het bestaan van het verhaal. Wat Divine Rivals zo’n krachtig boek maakt, is de connectie tussen de twee hoofdpersonages. Dit is echt zo’n boek wat leeft op de goed uitgewerkte personages. De opbouw van de wereld waarin het verhaal zich afspeelt is naar mijn mening nergens in het boek echt beter geworden. Maar daar gaat het dus eigenlijk ook niet om in dit verhaal.

De diepe connectie tussen de hoofdpersonages maken Divine Rivals heel krachtig.

Hoewel Divine Rivals een YA fantasy boek is, denk ik dat de contemporary lezers dit verhaal ook zeker zullen waarderen. Zoals ik al eerder schreef, gaat het hier niet zo zeer om de worldbuilding, maar veel meer om de relatie, de sterke connectie tussen de hoofdpersonages. Dit is echter zo goed uitgewerkt, dan de hele worldbuilding eigenlijk totaal niet meer boeide voor mij. Ik ben wel benieuwd hoe ik dit ga ervaren in deel twee van deze duologie: Ruthless Vows. Daarover later meer. Voor nu kan ik alleen maar zeggen: Ga Divine Rivals lezen. Ik vond het een prachtig boek en heb er enorm van genoten.

Divine Rivals