Boekrecensie: Heir of Fire

Title: Heir of Fire
Author: Sarah J. Maas
Publisher: Bloomsbury
Release date: December 2015

Ik heb de Throne of Glass serie (in het Nederlands De Glazen Troon serie) van Sarah J. Maas helemaal ontdekt. A little late to the party, maar dat maakt het leesplezier er niet minder op. Ik had niet gedacht dat ik deze serie ooit zou lezen, maar eenmaal begonnen met Throne of Glass en Crown of Midgnight zit ik toch wel helemaal in het verhaal van Celaena Sardothien. Ik ben heel benieuwd hoe haar avontuur verder verloopt in Heir of Fire (Erfgenaam van vuur)!

Celaena Sardothien heeft de gevechten op leven en dood overleefd, maar tegen een zeer hoge prijs. Hoewel ze niets liever wil dan de dood van haar dierbare vriend wreken, moet ze aan een nieuwe reis beginnen om de strijd met haar duistere waarheid aan te gaan… Een waarheid over haar erfenis die haar toekomst voorgoed kan veranderen.

Ondertussen verzamelen haar vijanden zich aan de horizon met maar één doel: de inwoners van het koninkrijk tot slavernij dwingen. Om ze te verslaan moet Celaena de kracht vinden om niet alleen haar eigen demonen te overwinnen, maar ook het kwaad dat op het punt van uitbreken staat. Als ze wint wordt ze Adarlans grootste bedreiging – en zijn grootste vijand.

In Heir of Fire volgen we opnieuw Celaena die op zoek is naar de Wyrdsleutels. Daarvoor gaat ze naar de andere kant van het rijk en komt ze oog in oog te staan met haar tante Fae Koningin Maeve. Celaena kan niet wachten op antwoorden die Maeve haar kan geven. Maar net als ieder ander, zal ze zich eerst moeten bewijzen, voordat Maeve haar wilt helpen. Ze moet haar magie onder controle krijgen. Dit wilt ze natuurlijk eigenlijk helemaal niet, omdat haar magie oproepen ontzettend veel energie kost en pijn veroorzaakt. Celaena gaat in Heir of Fire dan ook door een diep dal, maar groeit hierdoor enorm in dit deel.

Naast Celaena volgen we in dit boek ook weer Dorian en Chaol. Via hun blijven we op de hoogte wat er in het kasteel gebeurt terwijl Celaena weg is. De hoofdstukken van Chaol vond ik niet zo interessant dit keer terwijl ik in de vorige delen zijn hoofdstukken juist één van de leukste vond. Dat komt denk ik omdat Chaol én Celaena samen heel leuk zijn. Maar zonder haar is zijn verhaallijn gewoon niet zo interessant. In Dorian zijn verhaallijn gebeurt nog wel iets wat ik heel leuk voor hem vond.

Naast de bekende personages maken we ook kennis met een aantal nieuwe personages zoals Ren en zijn grootvader. Maar Sarah J. Maas introduceert ook Manon Zwartbek, een heks waarvan ik verwacht dat ze in de volgende delen een grotere rol gaat krijgen. Ook Celaena ontmoet een nieuw iemand, Rowan. Een interessante toevoeging aan de serie als je het mij vraagt!

Nieuwe personages die worden geïntroduceerd in Heir of Fire maken me nieuwsgierig naar het verdere verloop van de serie!

Dat Sarah J. Maas al veel mensen van haar schrijfkunsten heeft weten te overtuigen, mogen duidelijk zijn. En eerlijk is eerlijk, door deze serie ben ik die mening gaan delen. Al moet ik wel zeggen dat ik Heir of Fire erg langdradig vond. Ik denk dat sommige situaties in minder woorden opgeschreven hadden kunnen worden. Daardoor verloor ik mijn interesse in het verhaal regelmatig en heb ik mezelf soms echt moeten dwingen om door te lezen. Dit speelt zich voornamelijk af in de eerste helft van het boek, maar het wordt eigenlijk pas echt spannend in de laatste 120 pagina’s.

Heir of Fire was regelmatig erg langdradig waardoor ik mezelf moest pushen door te lezen.

Het lijkt erop dat ik hoe verder ik in de serie kom, het steeds minder ga vinden. Althans, daar lijkt het op als ik naar mijn beoordelingen kijk. Geen verrassing voor mezelf, aangezien magie steeds meer de overhand krijgt. Dat wist ik van te voren, dus ik maak me op dit moment nog geen zorgen dat ik Throne of Glass vijf sterren gaf en bij Heir of Fire nog ‘maar’ op 3,5 ster hang. Ondanks dat ik dit deel beduidend minder vond, ben ik wel heel nieuwsgierig hoe Celaena haar verhaal verder gaat. In grote lijnen vind ik de verhaallijn nog steeds heel sterk. Het zit hem meer in de details die zeker niet allemaal van mij hadden gehoeven. Ik laat te serie voor nu even rusten en hoop er over een aantal weken weer in door te gaan!

Slapeloos

Benieuwd naar mijn recensies over de vorige delen? Check ze dan hier: Throne of Glass en Crown of Midgnight