Boekrecensie: Meisje A

Title: Meisje A
Author: Abigail Dean
Release date: Januari 2021
Genre: Roman

Meisje A is niet het eerste boek dat ik in 2021 heb gelezen, maar wel de eerste nieuwe release van dit jaar. Dit boek kreeg ik opgestuurd van Harper Collins en na het lezen van de synopsis was mijn interesse meteen gewekt. Meisje A klinkt als een aangrijpend verhaal. Precies waar ik zin in had.

Talloze keren oefende Lex Gracie deze zinnen voordat ze uit het huis van haar ouders wist te ontsnappen: gewond, vuil en ernstig vermagerd. Als haar moeder jaren later in de gevangenis overlijdt en het ouderlijk huis aan haar kinderen nalaat, maakt Lex – inmiddels jurist – samen met haar zusje Evie plannen om de horrorplek uit hun jeugd om te toveren tot iets positiefs. Maar eerst moet ze in het reine komen met haar broers en zussen en het verleden dat ze met elkaar delen.

In Meisje A volgen we Alexandra Gracie (Lex). Op haar vijftiende wist ze te ontsnappen aan haar ouders na jarenlang als gevangene te hebben geleefd samen met haar zes broers en zussen. Na haar ontsnapping werd ze geadopteerd en werd haar moeder opgesloten in de gevangenis. Nu, jaren later, moet Lex noodgedwongen terug naar de plek waar ze is opgegroeid. Haar moeder is namelijk overleden in de gevangenis en heeft Lex aangewezen als executeur testamentaire. De erfenis bestaat uit een geldbedrag en hun ouderlijk huis. Lex en haar zusje Evie willen er graag een buurthuis van maken. Een plek waar mensen kunnen samenkomen. Maar om dit voor elkaar te krijgen, moet ze wel toestemming krijgen van haar andere broers en zussen. Daarom gaat Lex bij al haar broers en zussen langs die allemaal ergens anders wonen. Op deze manier kom je er als lezer achter waar zij terecht zijn gekomen en hoe ze zijn opgegroeid.

Als het goed is, is Meisje A het debuut van Abigail Dean. En wow wat voor één! Door de synopsis was mijn interesse al gewekt, maar Abigail weet je met de eerste pagina’s al helemaal het verhaal in te slepen. De opbouw van het boek vond ik ook heel fijn. Het boek bestaat uit zeven hoofdstukken die we allemaal lezen vanuit Lex perspectief. Elk hoofdstuk is gewijd aan een broer of zus. Wat ik wel verwarrend vond, was dat Lex afwisselde tussen het vertellen van herinneringen en huidige gebeurtenissen. Deze tijdssprongen worden niet aangekondigd en daardoor wist ik soms niet wat ik aan het lezen was. Mocht jij dit ook zo gaan ervaren tijdens het lezen, dan wil ik je als tip meegeven om niet op te geven. Alles wordt vanzelf duidelijk.

Meisje A is een indrukwekkend, angstaanjagend maar hoopvol verhaal dat je bij de keel grijpt.

Hoewel het concept van dit verhaal een prima basis zou kunnen zijn van een thriller, is Meisje A dat niet. Het is een indrukwekkende roman over de nasleep van een verschrikkelijke en traumatische jeugd die Lex en haar broers en zussen hebben moeten doorstaan. Hoewel er regelmatig passages voorbij kwamen die ik verwarrend vond, wordt alles uiteindelijk toch duidelijk. Nu achteraf begrijp ik ook dat de auteur er bewust voor heeft gekozen om het verhaal op deze manier te schrijven. Zo komt het verhaal nog harder binnen en werd ik als lezer echt geraakt. Meisje A is een aanrader als je van ontroerende verhalen houdt. Dit boek grijpt je bij de keel en sleurt je in no time mee naar het einde. Indrukwekkend, angstaanjagend maar hoopvol.

Volhard*Dit artikel bevat een recensie-exemplaar. Dit beïnvloedt mijn mening van het boek niet.