Boekrecensie: Vaarwel Roscoe

Title: Vaarwel Roscoe
Author: Céla van Gastel
Release date: Maart 2021
Genre: Roman

Niet zo lang geleden werd ik benaderd door uitgeverij Boekerij of ik Vaarwel Roscoe wilde vooruitlezen. Dit boek, geschreven door Chantal en Priscilla van Gastel, belooft een ontroerend en prachtig verhaal te worden.

De hele wereld is in shock als multitalent Roscoe Mulder onverwachts overlijdt. Tegen wil en dank doorgebroken als superheld in een hitserie, zat Roscoe nog boordevol plannen en ideeën: schrijver wilde hij zijn, en fotograaf, en muzikant. Het verlies is groot, maar bij niemand komt de klap harder aan dan bij de twee belangrijkste mensen in het leven van Roscoe: zijn grote liefde Livia en zijn broer Rafael.

Terwijl er postzakken vol steunbetuigingen worden bezorgd en social media overstroomt met berichten en speculaties van vriend en vijand, proberen Rafael en Livia grip te krijgen op hun verdriet. Door hun herinneringen reconstrueren ze het leven van Roscoe, een hypergevoelige jongen die worstelde met een neiging om alle leed van de wereld op zijn schouders te torsen. Hij stond altijd klaar voor iedereen en gunde iedereen een tweede kans, van hun weggelopen vader tot de zwerver op de hoek van de straat, maar was er wel genoeg oog voor hem?

In Vaarwel Roscoe volgen we het leven van Roscoe door de ogen van Livia en Rafael. Roscoe is plots komen te overlijden. Niemand zag dit aankomen. Zijn fans niet, maar ook zijn broer Rafael en zijn vriendin Livia niet. Roscoe was een wereldberoemde acteur en muzikant. Hij stond in de bloei van zijn leven. Door middel van brieven die Livia en Rafael aan de overleden Roscoe schrijven, leren we hem als lezer steeds beter kennen. Want hoewel zijn fans hem kennen als de enorm populaire acteur, dealde Roscoe zelf ook regelmatig met duistere gevoelens en zijn enorme perfectionisme. Maar zijn broer vertelt bijvoorbeeld ook meer over hun jeugd waarin ze al vroeg moesten opgroeien zonder hun vader in de buurt.

Het bijzondere aan Vaarwel Roscoe is dat dit boek is geschreven door twee zussen. Ze hebben niet allebei een personage voor hun rekening genomen, maar het volledige verhalen samen geschreven. Dit merk je tijdens het lezen helemaal niet. Ik vind de keuze om het verhaal van Roscoe te laten vertellen door twee andere personages heel goed bedacht. Ik werd als lezer helemaal meegenomen in zijn bizarre leven en vond het enorm fascinerend. Wat dat betreft deed het me af en toe wel een beetje denken aan De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo. Zij had immers ook een nogal bijzonder leven achter de rug waar je helemaal in werd meegezogen.

Vaarwel Roscoe is een boek dat je een traan en een lach geeft. Ontroerend maar enorm fascinerend.

Vaarwel Roscoe is een boek dat je zult lezen met een traan en een lach. Het is ontroerend om te lezen wat deze man voor zijn broer en vriendin heeft betekent. En niet alleen voor hen, maar voor al zijn fans over de hele wereld. Ondanks zijn roem was Roscoe een mens die dealde met zijn eigen problemen. Dat maakt van hem een identificeerbaar personage. De zussen van Gastel laten met dit boek ook de keerzijde van roem zien. Een keerzijde waarvan we allemaal weten dat die er is, maar waar we ons als normaal mens weinig bij kunnen voorstellen. Voor dit boek moet je de tijd nemen. Het staat vol met prachtige zinnen die je af en toe echt wil laten bezinken. Dat maakte het voor mij geen boek waar ik doorheen vloog. Al is dat in dit geval juist een pluspunt.

Het onzichtbare leven van Addie LaRue