Boekrecensie: De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo

Title: De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo
Author: Taylor Jenkins Reid
Publisher: Ambo Anthos
Release date: Oktober 2020

De boeken van Taylor Jenkins Reid hebben me nog nooit teleurgesteld. Ze is één van de auteurs waarvan ik sowieso alle boeken wil lezen zonder überhaupt te weten waar het verhaal over gaat. Ik was dan ook heel blij om te lezen dat er een nieuw boek vertaald zou worden in het Nederlands. De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo was in het buitenland al enorm populair. Ik wist voor het lezen weinig over het boek, dus ik ging er vrij blanco in. Bij een auteur waar je zo zeker van bent, kan dat zeker.

Hollywoodfilmicoon Evelyn Hugo is negenenzeventig als ze besluit om na jaren van stilte eindelijk de waarheid te vertellen over haar glamoureuze maar door schandalen geteisterde leven. Er is maar één persoon aan wie ze deze taak wilt toevertrouwen. Ze benadert de jonge journalist Monique Grant. Monique is daar zelf nog het meest verbaasd over. Waarom zij? Waarom nu? Ze luistert gefascineerd naar wat Evelyn te vertellen heeft. Maar naarmate Monique dieper in de herinneringen van de Hollywoodlegende duikt, krijgt ze het onbehaaglijke gevoel dat Evelyn iets verzwijgt.

In De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo volgen we Monique. Monique is niet bepaald op het hoogtepunt van haar leven belandt. Ze staat op het punt om te scheiden van haar man David. Monique werkt bij een uitgeverij waar ze werkt als journalist. Maar tot nu toe heeft ze alleen maar kleine opdrachten gedaan. Als het nieuws haar bereikt dat de grote Evelyn Hugo eenmalig een interview wil geven enkel en alleen aan haar, is ze dan ook helemaal in de war. Maar over een opdracht als deze hoeft ze natuurlijk niet na te denken.

Monique begint steeds meer tijd door te brengen met Evelyn Hugo. Haar verhaal wordt steeds meer ontrafelt waarbij ze zich een weg baant naar Los Angeles in de jaren 50 en uiteindelijk besluit om de showbusiness te verlaten aan het eind van de jaren 80. Voor Monique is het al snel duidelijk. Deze vrouw is meedogenloos, ambitieus en ontzettend fascinerend. Naarmate de tijd vordert begint ze dan ook een hechte band te voelen met Evelyn. Maar naarmate de tijd vordert, komen er steeds meer geheimen aan het licht.

Een fascinerend en adembenemend verhaal over een actrice in de jaren 50 tot de jaren 80 waarvan je bijna gaat geloven dat ze echt bestaat.

De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo is opnieuw weer prachtig geschreven door Taylor Jenkins Reid. Ze weet me keer op keer al vanaf de eerste pagina het verhaal in te zuigen. Het leven van de beroemde Evelyn is enorm fascinerend om te volgen. Ik snap wel dat de mensen destijds helemaal weg van haar waren. Het is zo levendig geschreven dat je haast gaat geloven dat Evelyn Hugo echt bestaat. Dat de auteur dit kan, is geen verrassing voor me. Dit deed ze namelijk ook al bij Daisy Jones & The Six. De flashforwards die de auteur gebruikt zorgen er ook voor dat je niet wilt stoppen met lezen. Het verhaal volgen we vanuit twee perspectieven. Namelijk die van Monique in het heden en die van Evelyn die haar levensverhaal verteld aan Monique in het verleden. Daarnaast zijn er een aantal krantenartikelen opgenomen in het boek.

Op het eerste gezicht zou je kunnen denken dat je geen type bent voor een boek dat grotendeels een verhaal verteld uit de jaren 50 en 60. Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar als Taylor Jenkins Reid fan, moest ik dit boek gewoon lezen. En ze heeft me zeker niet teleurgesteld. Het is een fascinerend verhaal waar je ingezogen wordt. Ik heb het lezen van dit boek afgewisseld met het Engelstalige luisterboek en dat beviel me erg goed. Dat het boek dan ook nog eens eindigt met een enorme climax maakt het verhaal helemaal perfect. Ik kan niet anders dan eindigen met dat je dit boek zeker moet lezen. Maar zorg ervoor dat je dit doet op een moment dat je lekker de tijd hebt. Want eenmaal begonnen, wil je niet meer stoppen!

American Royals

Dit artikel bevat een recensie-exemplaar. Dit beïnvloedt mijn mening van het boek niet.