Boekreview: Het Meisjesmanifest

Title: Het Meisjesmanifest
Author: Carlie van Tongeren
Publisher: Blossom Books
Release date: September 2019
Genre: Young Adult

Ik weet nog goed dat Heerestraat & Rozenlaan van Carlie van Tongeren uitkwam bij Blossom Books. Dit was nog in een periode dat ik weinige goede woorden over had voor Nederlandstalige auteurs. Het duurde dus ook even voordat ik haar boek besloot te kopen. Maar toch kwam daar een moment dat ik Heerestraat & Rozenlaan las en ik razend enthousiast was. Al mijn vooroordelen over boeken van Nederlandstalige auteurs vervaagde vanaf dat moment. Ik kan nu zelfs met trots zeggen dat ik het juist aanmoedig om Nederlandstalig te lezen. Het Meisjesmanifest is Carlie haar tweede boek bij Blossom Books en is onlangs uitgekomen. Wat ik daarvan vind lees je in deze recensie!

Tess heeft een fantastische zomer met Lars, maar als ze terugkomt op school is ze opeens het onderwerp van het “Slettenlied’, en heeft iedereen een mening over haar. Tess is boos en verontwaardigd en besluit het er niet bij te laten zitten: ze mag toch zeker zelf weten wat ze doet?

Kati houdt van zingen en gitaarspelen, maar absoluut niet van in de spotlights staan. Ze zweert bij adviesartikelen uit tijdschriften, ook al voelt ze zich daardoor niet altijd beter over zichzelf. Als haar vriendin Tess opeens in het middelpunt van de belangstelling komt te staan, probeert ze zo goed als ze kan te helpen – maar dat lukt niet door op de achtergrond te blijven.

Sara besluit dat dit Het Jaar Zonder Jongens wordt. Na een vervelende ervaring en dan ook nog eens het gedoe met Tess is ze er helemaal klaar mee. Maar sommige dingen kun je niet voor altijd wegstoppen, en Sara beseft dat zijzelf de enige is die haar problemen kan oplossen. En wat moet ze eigenlijk met die leuke jongen van de rugbyvereniging?

In Het Meisjesmanifest volgen we Tess, Kati en Sara. Ze zijn al beste vriendinnen vanaf de wieg en daardoor onafscheidelijk. Naast de leuke dingen, delen ze ook de minder leuke dingen samen. Zo is Tess naar aanleiding van afgelopen zomer, slachtoffer geworden van slutshaming, draagt Sara een traumatische gebeurtenis met haar mee en dealt Kati met haar onzekerheid over haar lichaam. De meiden zijn heel verschillend, waardoor ze elkaar perfect aanvullen. Zo is Tess iemand die zich niet snel uit het veld laat slaan en staat voor haar eigen principes terwijl Kati juist veel introverter is. Juist door die verschillen is hun vriendschap heel sterk. Ze respecteren elkaar. Hoe mooi!

De schrijfstijl van Carlie is heel aanstekelijk. Aanstekelijk? Ja. Ik weet niet hoe ze het doet, maar als ik eenmaal begin in haar boeken, wil ik ook niet meer stoppen. Normaal heb ik dit vooral bij spannende boeken. Knap dus wel! We lezen Het Meisjesmanifest vanuit drie perspectieven. Namelijk die van Tess, Kati en Sara. Ik hou er echt van als je een verhaal vanuit allerlei perspectieven leest. Op die manier leer je alle hoofdpersonages dus goed kennen vanuit hun eigen perspectief zonder vooroordelen.

Zoals de titel van dit boek al een klein beetje verklapt, bevat dit verhaal een belangrijk onderwerp, namelijk slutshaming. Carlie heeft Het Meisjesmanifest gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Milou Deelen die ook het voorwoord schreef voor dit boek. Helaas is slutshaming hartstikke actueel. Dat maakt Carlie haar boek des te belangrijker en verdient dit verhaal het echt om gelezen te worden. Tess inspireerde me enorm met haar kracht en doorzettingsvermogen. Mocht je na het lezen van Het Meisjesmanifest niet genoeg krijgen van dit onderwerp, dan raad ik je Alles behalve oké van Laura Steven ook van harte aan!

Het Meisjesmanifest