Boekrecensie: Blauwdruk van geluk

Title: Blauwdruk van geluk
Author: Petra Kruijt
Publisher: Zomer & Keuning
Release date: Januari 2021

2021 begint goed in boekenland. Bij Zomer & Keuning is namelijk het nieuwe boek van Petra Kruijt uitgekomen. Eind vorig jaar mocht ik al een eerder verschenen boek van haar recenseren en was positief verrast. Ik keek dan ook zeker uit naar Blauwdruk van geluk. Dit boek mocht ik ook al eind vorig jaar lezen en deel vandaag graag mijn recensie met jullie.

De feelgoodroman ‘Blauwdruk van geluk’ van Petra Kruijt gaat over de vraag: hoe word je wie je bent? Hoofdpersoon Navy werd geboren op het witte doek. Haar moeder ging namelijk zo ver met methodacting dat ze tegelijk met haar personage zwanger werd. De film werd een kaskraker, en de baby? Die werd in één klap beroemd. Navy’s jeugd bestond uit huiswerk maken op de set, rodeloperfeestjes en het gevoel dat ze een accessoire was. Nu is Navy, die zichzelf liever gewoon Avy laat noemen, een twintiger die schoonmaakwerk doet in een hotel. Ze probeert daarnaast aan de bak te komen als actrice. Zonder succes, tot ze filmmaker Raoul ontmoet. Hij gelooft in haar.

In Blauwdruk van geluk volgen we Avy. Ze woont in een appartementje en werkt daarnaast als schoonmaakster in een middelgroot hotel in Amsterdam. Ze heeft een hele goede band met de eigenaar van het hotel Meneer Wolthuis en vind het dan ook fijn om voor hem te werken. Maar daarnaast heeft ze ook al jaren de droom om actrice te worden, net als haar moeder. Om in haar voetsporen te kunnen treden, gaat Avy regelmatig naar audities. Maar helaas zonder succes. Totdat haar baas haar wijst op een mogelijke klus. Zijn neef Raoul wilt namelijk een film gaan maken en Avy zou perfect zijn voor de hoofdrol.

Naast Avy volgen we Raoul. Hij is een gescheiden vader en woont in een klein appartementje. Zijn ex Hester en hij hebben gedeeld ouderschap over hun zoontje Jimmy. Om de week is Jimmy bij Raoul en dat zijn de momenten waar hij het meest naar uitkijkt in zijn leven. Raoul is een lieve en zorgzame vader die apentrots is op zijn zoontje.

Een heerlijk vrolijk feelgood verhaal om bij weg te zwijmelen.

Toen ik De Mannenmaker mocht recenseren van de uitgeverij was ik erg verrast met hoe fijn de schrijfstijl van Petra was. Ik keek echt uit naar een nieuw boek van haar om doorheen te vliegen. Dat was zeker het geval bij Blauwdruk van geluk. Petra schrijft op een hele fijne en begrijpelijke manier. Ze zorgt ervoor dat je als lezer het hoofdpersonage Avy in je hart sluit waardoor je erg met haar meeleeft. Dit is een feelgood roman en dat betekent dus voornamelijk een vrolijk en luchtig verhaal. Maar ik vond het een goede en belangrijke toevoeging dat Petra ook de minder mooie kant van de showbizz laat zien. Dit is overigens geen hoofdonderwerp in het verhaal, maar speelt op de achtergrond wel mee.

Blauwdruk van geluk is opnieuw een heerlijk en vrolijke feelgood van Petra Kruijt. De onderlinge relaties tussen de personages maken dit een warm verhaal die heerlijk wegleest onder een kleedje op de bank. Dit boek bevatte minder humor dan het boek dat ik eerder al van haar las, maar toch had ik wel een lach op m’n gezicht tijdens het lezen. De personages zijn heel likeable en je wilt weten hoe het met ze afloopt. Zeker een aanrader dus als je van feelgood houdt.

Rent a boyfriend