Boekrecensie: De Mannenmaker

Title: De Mannenmaker
Author: Petra Kruijt
Publisher: Zomer & Keuning
Release date: November 2020

Ik vind het ontzettend leuk om elk jaar weer een aantal nieuwe Nederlandstalige auteurs te ontdekken. Auteurs waarvan ik nog niet eerder wat heb gelezen. Eén van de auteurs die ik dit jaar bijvoorbeeld helemaal heb ontdekt is Marijke Vos. Maar ik ben ook erg benieuwd naar Petra Kuijt. Ik weet dat ze al heel wat titels heeft geschreven, maar nog niet eerder las ik iets van haar. Althans tot nu, want ik las een aantal weken terug De Mannenmaker.

De mannenmaker heeft geen relaties, maar projecten: ieder halfjaar pikt ze een kansloze man op met de bedoeling hem te transformeren tot een gewild exemplaar. Dit begon allemaal al in haar jeugd op de middelbare school. Anne had een relatie met destijds de knapste hunk van de school. Ze kon haar geluk niet op. Toen hoorde ze dat de grootste nerd van de school ook een oogje op haar had. Dat was het moment waarop ze de mannenmaker bedacht. Dat is haar al meer dan twintig keer gelukt, maar nu kan ze ineens geen man meer vinden. Is de vijver leeg aan het raken, is ze te kritisch geworden, of is er meer aan de hand?

In De Mannenmaker volgen we Anne. Ze is een hippe en zelfverzekerde vrouw van dertig. Haar doel? Iets wat kansloze mannen de relatiemarkt ophelpen. Anne doet dit door de mannen in zes maanden tijd te transformeren in een gewilde man. Een halfjaar lang date ze met zo’n man, zonder dat hij van haar verborgen agenda af weet. Nooit langer dan een halfjaar. Want dit is precies lang genoeg om een man te leren kennen en kort genoeg om al teveel gevoelens te krijgen. Hilarisch toch? Hoe bedenk je het! Ik vroeg me toch wel regelmatig af of het nou wel zo verstandig was wat ze deed. Maar zelf is Anne daar heilig van overtuigd.

De Mannenmaker is vrolijk, luchtig en zit vol humor.

Zoals ik in de intro al zei, ontdek ik graag nieuwe (Nederlandstalige) auteurs. Nu is Petra natuurlijk zeker niet nieuw in het vak. Ze heeft al een flink aantal boeken geschreven. Maar ik las er tot nu toe nooit eerder eentje. Wat me al snel opviel in De Mannenmaker is dat Petra heel veel humor in haar verhaal verwerkt. Sowieso alleen al het concept van een mannenmaker is toch al hilarisch? Die humor zorgt er ook voor dat het verhaal luchtig blijft en het geen zwaar emotioneel boek wordt. Zeker de eerste helft van het boek heeft een hoog tempo. Ik vloog er doorheen. In dit deel leer je ook wat meer over Anne haar verleden. De tweede helft lijkt wat tempo te verliezen. Dat komt denk ik voornamelijk doordat Anne zelf in de war raakt over haar eigen leven.

Ik heb regelmatig moeten lachen tijdens het lezen en dat is waar ik altijd op hoop bij feelgood romans. Dit genre is bedoelt om je aan het lachen te krijgen. Dat is Petra zeker gelukt met De Mannenmaker. Omdat dit het eerste boek is wat ik van haar lees, weet ik niet of al haar boeken zo luchtig en vrolijk zijn. Maar ik vermoed van wel. Een flink aantal van haar titels zijn in een nieuw jasje uitgekomen bij Zomer & Keuning. Ter ere daarvan, mocht ik dit boek ook lezen. Ik ben erg nieuwsgierig geworden naar haar andere boeken. Volgens mij zijn ze perfect om in de lente of zomer te lezen, wanneer het lekker zonnig is. Ook komt haar nieuwste boek Blauwdruk van geluk bijna uit. Die staat gepland voor januari. Kortom: ik heb nog genoeg te lezen!

De Gevallen Koning